nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Rak kommunikation viktigt för chefer

Förutom ansvarstagande är rak kommunikation den egenskap som chefer uppskattar mest hos en medarbetare. De anställda har dock en helt annan syn på vilka egenskaper som efterfrågas.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I den nya Work Life-undersökningen från Manpower har medarbetare fått svara på vilka egenskaper de tror att cheferna i deras bransch värdesätter mest. Cheferna har i sin tur fått svara på vilka egenskaper de tycker är viktigast.

Båda grupperna sätter ansvarstagande högst, därefter skiljer sig resultaten ganska mycket åt.

Cheferna anser att egenskaper som ”rak i kommunikationen” och ”resultatorienterad” är viktigast. Medarbetarna, däremot, tror att cheferna i första hand vill ha ”kunniga” och ”ambitiösa” anställda.

– Undersökningen kan tolkas som att arbetsgivarna inte är tillräckligt tydliga med vilka beteenden och egenskaper de värdesätter. Att man prioriterar kommunikativa medarbetare är värt att understryka i exempelvis rekryteringen och medarbetarsamtalen, säger Lars Forseth, vd i Manpower Group.

Egenskaper som medarbetare tror att chefer värdesätter mest:

  1. Ansvarstagande (61 procent)
  2. Kunnig (45 procent)
  3. Lätt att samarbeta med (42 procent)
  4. Ambitiös (39 procent)
  5. Resultatorienterad (38 procent)
  6. Lojal (37 procent)

Egenskaper som chefer värdesätter:

  1. Ansvarstagande (75 procent)
  2. Rak i kommunikationen (47 procent)
  3. Lätt att samarbeta med (44 procent)
  4. Resultatorienterad (41 procent)
  5. Kunnig (41 procent)
  6. Lyhörd (33 procent)
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.