nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

maneter
Ta ordet jellyfish – manet på engelska – för att uppmärksamma när mötet glider iväg från agendan. FOTO: Shutterstock

Rätt sätt att avbryta människor på möten

Alla har varit med om det. Ni har möte och en rad viktiga frågor ni måste hinna diskutera. Då glider någon iväg från ämnet och slutar aldrig att prata. Så här gör du som chef för att ta er tillbaka till det väsentliga.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Långprataren som tar upp något helt annat än ämnet stjäl inte bara tid utan hela gruppen blir irriterad tills någon, ofta alldeles för sent, säger ”Det var intressant, men nu måste vi fortsätta prata om det vi skulle diskutera”.

En metod som är både trevligare och mer effektiv kallas i USA för ”jellyfish” – alltså manet. Ordet är valt för att det är ett djur utan hjärna som flutit med strömmarna i miljoner år och det används för att möten inte ska flyta förbi på samma sätt.

Ökar medvetenheten

Metoden går ut på att börja era mötet med att berätta om Jellyfish-regeln: Om någon känner att diskussionen glider iväg åt fel håll eller på fel detaljnivå, så kan och ska personen säga något i stil med ”Nu har vi nog ett jellyfish-moment”, ”Jag tyckte just att jag såg en jellyfish (eller manet om ni vill prata svenska) simma förbi” eller helt enkelt ”Jellyfish”.

Då kan någon fylla i att ”Ja, det där är nog bättre att ta utanför mötet, nu går vi vidare med det vi behöver diskutera”.

Naturligtvis behöver ni inte använda ordet jellyfish, även om det fungerar också för svenskar. Poängen är att presentera regeln och att ha ett enkelt men lite udda ord som vem som helst kan använda för att bryta av sidospåren.

När mötesdeltagarna vet att metoden kommer att användas blir de också med medvetna och tänker på att hålla sig till ämnet.
Det finns till och med långpratare på villovägar som själva insett vad de gör och sagt ”jellyfish”.

Källa: Harvard Business Review

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.