Rätt sätt att avbryta människor på möten

Mötesteknik Alla har varit med om det. Ni har möte och en rad viktiga frågor ni måste hinna diskutera. Då glider någon iväg från ämnet och slutar aldrig att prata. Så här gör du som chef för att ta er tillbaka till det väsentliga.

Rätt sätt att avbryta människor på möten
Shutterstock

Långprataren som tar upp något helt annat än ämnet stjäl inte bara tid utan hela gruppen blir irriterad tills någon, ofta alldeles för sent, säger ”Det var intressant, men nu måste vi fortsätta prata om det vi skulle diskutera”.

En metod som är både trevligare och mer effektiv kallas i USA för ”jellyfish” – alltså manet. Ordet är valt för att det är ett djur utan hjärna som flutit med strömmarna i miljoner år och det används för att möten inte ska flyta förbi på samma sätt.

Ökar medvetenheten

Metoden går ut på att börja era mötet med att berätta om Jellyfish-regeln: Om någon känner att diskussionen glider iväg åt fel håll eller på fel detaljnivå, så kan och ska personen säga något i stil med ”Nu har vi nog ett jellyfish-moment”, ”Jag tyckte just att jag såg en jellyfish (eller manet om ni vill prata svenska) simma förbi” eller helt enkelt ”Jellyfish”.

Då kan någon fylla i att ”Ja, det där är nog bättre att ta utanför mötet, nu går vi vidare med det vi behöver diskutera”.

Naturligtvis behöver ni inte använda ordet jellyfish, även om det fungerar också för svenskar. Poängen är att presentera regeln och att ha ett enkelt men lite udda ord som vem som helst kan använda för att bryta av sidospåren.

När mötesdeltagarna vet att metoden kommer att användas blir de också med medvetna och tänker på att hålla sig till ämnet.
Det finns till och med långpratare på villovägar som själva insett vad de gör och sagt ”jellyfish”.

Källa: Harvard Business Review

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.