nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Anders Sjöberg, Stockholms universitet. Foto: David Brohede.

Rättvisare rekrytering med standard

Med ISO-standarden för bedömningstjänster – SS-ISO 10667:2011 – ska alla som söker jobb kunna vara säkra på att de blir bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. Nu står standarden i begrepp att revideras med sikte på att den ska kunna bli ett ännu bättre verktyg vid rekryteringar och organisationsförändringar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den internationella standarden för bedömningstjänster fastställdes 2011 och kom på svenska 2012. Standarden kan användas av alla som arbetar med hr-relaterade frågor och syftet är att göra det tydligt för alla parter hur en rättvis bedömning ska gå till vid rekryteringar och andra organisationsförändringar, till exempel vid karriärplanering, omplaceringar, rehabilitering och ledarutveckling.

Med standarden får arbetsgivare också ett bra verktyg för att säkerställa att till exempel en tjänst från ett externt rekryteringsföretag håller god kvalitet.

– Att följa standarden innebär att man redogör för vad man gör i alla led i processen. Det ska bland annat leda till färre felrekryteringar av personal samt mindre diskriminering på grund av till exempel kön, etnisk tillhörighet, relation, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder, säger Anders Sjöberg, docent vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet, som är engagerad i det internationella standardiseringsarbetet.

Standarden är den första i sitt slag, men eftersom det nu är sju år sedan den publicerades är det hög tid att se över innehållet. Ett stort antal länder, däribland Sverige, deltar i arbetet med representation från bland annat psykologer, forskningsinstitut, testföretag och rekryteringsföretag.

Standarden är uppbyggd i två delar – en som riktar sig till beställare och en till leverantörer av bedömningstjänster. Arbetet med revideringen handlar framförallt om att tydliggöra hur viktigt samarbetet mellan beställare och leverantör är för att det ska bli ett bra slutresultat.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.