nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Rekrytera personer som passar in i företagskulturen

Företag som arbetar långsiktigt med värderingar och företagskultur lyckas bättre än andra. Därför handlar rekrytering mindre om att hitta rätt kompetens och mer om att hitta personer som passar in i kulturen och värderingarna. Det menar Viveka Holm i en ny bok.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Rekrytering är en stor investering som fler än HR-avdelningar behöver engagera sig i. Det lyfter Viveka Holm, personalvetare och en av grundarna och ägarna till rekryteringsföretaget First Reserve, fram i boken ”Värderingsstyrd rekrytering – som affärsstrategi” (Liber). Därför vänder hon sig till chefer och ledare som vill arbeta med rekrytering som en del av affärsstrategin.

I boken tar hon upp både grunder för rekrytering och det specifika för värderingsstyrd rekrytering – att faktiskt själv bygga upp en företagskultur och värderingar som gör det tydligare hur företaget vill agera och hur man sedan ser vilka som har potential att växa i den organisationen.

Boken är lättläst och på bara cirka 120 sidor och fungerar därför för den som inte vill lägga för mycket tid, men ändå vill få en bra grund för att arbeta medvetet med rekrytering.   

 

 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.