nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Rekrytera personer som passar in i företagskulturen

Företag som arbetar långsiktigt med värderingar och företagskultur lyckas bättre än andra. Därför handlar rekrytering mindre om att hitta rätt kompetens och mer om att hitta personer som passar in i kulturen och värderingarna. Det menar Viveka Holm i en ny bok.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Rekrytering är en stor investering som fler än HR-avdelningar behöver engagera sig i. Det lyfter Viveka Holm, personalvetare och en av grundarna och ägarna till rekryteringsföretaget First Reserve, fram i boken ”Värderingsstyrd rekrytering – som affärsstrategi” (Liber). Därför vänder hon sig till chefer och ledare som vill arbeta med rekrytering som en del av affärsstrategin.

I boken tar hon upp både grunder för rekrytering och det specifika för värderingsstyrd rekrytering – att faktiskt själv bygga upp en företagskultur och värderingar som gör det tydligare hur företaget vill agera och hur man sedan ser vilka som har potential att växa i den organisationen.

Boken är lättläst och på bara cirka 120 sidor och fungerar därför för den som inte vill lägga för mycket tid, men ändå vill få en bra grund för att arbeta medvetet med rekrytering.   

 

 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.