nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Svante Randlert, Business & People Advisor på Academic work, råder företag att sätta sig in i undersökningar om vad som lockar människor att söka jobb hos er. FOTO: Academic work

Rekryteringsexperten:
Så här lockar ni medarbetare

Konkurrensen om kompetenta medarbetare ökar. År 2030 kommer det till exempel att saknas 50 000 ingenjörer i Sverige. För att ni ska lyckas locka människor till er organisation gäller det att tänka till. Här är några tips.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Nyligen släppte Academic work sin undersökning av vad som är viktigast för unga när de söker jobb.

Läs om det här: Bra chefer lockar unga – och får dem att stanna 

Nu ger Svante Randlert, Business & People Advisor på Academic work, fler tips om hur organisationer kan göra för att locka medarbetare.

– Anseendet är det som avgör om många vill jobba i en organisation och det består av en kombination av rykte och framgång på marknaden. För att få bra anseende behöver ni öka kännedomen om er organisation i den målgrupp ni vill rekrytera från, säger han.

Lär känna målgruppen

Han påpekar också att det gäller att ”fiska där fisken finns”. Vill ni ha kvinnliga sökande med en viss examen, ta reda på var den gruppen finns och vad den efterfrågar och anpassa budskap och kanal efter det.

– För kvinnor är trevliga kollegor viktigast och för män är lön viktigast. Det påverkar hur ni ska utforma ert budskap, säger Svante Randlert.

Han utvecklar det genom att konstatera att kvinnor vill att arbetsgivaren ska vara spännande, utvecklande och ha bra rykte, medan män lägger mer vikt på produkterna, att det ska vara en stor organisation och på möjligheter.

Om ni rekryterar i andra länder, ta reda på vad som lockar medarbetare där, för det kan skilja sig från i Sverige.

Läs också Stryk i jobbannonsen och ta hand om dem som söker

Lyft fram cheferna

Idag ställs också högre krav på att få en bra chef och ni behöver därför vara beredda på att de som söker ställer frågor om ert ledarskap och kanske till och med tar referenser på chefen. Få också era chefer att synas utåt så att fler vill söka jobb hos er.

– För många är också utveckling idag mer intressant än karriär, så prata mer om hur de kan utvecklas hos er än om karriärvägar, för alla vill inte bli chefer.

I Academic works undersökning bland studenter och unga akademiker visar det sig att en majoritet är beredd att resa en timme till jobbet. Därför är det bra att söka inom ett större geografiskt område för att hitta rätt kandidater.

Här kan du ladda ner Academic works rapport om ungas preferenser på arbetsmarknaden

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.