nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Renässans för ”Riv pyramiderna!”

I veckan utkommer Jan Carlzons klassiska bok ”Riv Pyramiderna!” ut i en nyutgåva med ett nytt förord av Jan Carlzon där han reflekterar över bokens framgångar och effekter.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

 Riv pyramiderna har beskrivits som den bästa ledarskapsboken av en ledare. Bland annat har den hyllats av en amerikansk president – Bill Clinton – och finns fortfarande som kurslitteratur på Harvard Business School. Den är utgiven i mer än 50 länder och säljs fortfarande i tiotusentals examplar runt om i världen.

Jan Carlzon skrev boken sommaren 1985, i första hand med SAS-anställda i åtanke, utan en tanke på att boken skulle få en sådan genomslagskraft. I den utgår han från sitt förändringsarbete i SAS, men lyckas också förutspå och ta täten i en samhällsutveckling som fortfarande pågår.

När tidningen Chef rankade de största händelserna i svensk ledarskapshistoria kom Riv pyramiderna! etta. När omvärldsbevakningsföretaget Kairos Future frågade 1 700 svenska chefer vem eller vad som hade betytt mest för deras karriärutveckling svarade 48 procent Jan Carlzon. Ingen annan händelse eller person fick mer än någon procents svarsfrekvens.

– Den är helt enkelt fantastisk och jag rankar den topp 3 bland alla ledarskapsböcker som jag läst. Jag är dessutom fascinerad över hur aktuell den fortfarande är”, säger Tobias Nielsén, förlagschef och vd på Volante som nu ger ut boken.

Jan Carlzon är fortfarande ute och föreläser utifrån sin ledarskapsfilosofi, som han menar snarare är en livsfilosofi – om att se människan. Det kunder förknippar Jan Carlzon med är hans roll som företagsledare och en klok, duktig och karismatisk chef som uträttat väldigt mycket för många människor.

Jan Carlzon var vd och koncernchef för SAS 1981–1993. Dessförinnan var han vd för Vingresor 1974–1978 och för Linjeflyg 1978–1981. Jan Carlzon har senare investerat i och byggt upp ett flertal svenska företag.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.