nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Rensa ur alla gamla käpphästar och nå förändring

Framtiden är redan full av gammalt historiskt bråte. För att lyckas med förändring måste vi rensa ur med jämna mellanrum. På Miljöstrategidagarna gav Joakim Ahlström på C2 Management sina tips för att lyckas.

Joakim Ahlström, C2 Management, manar till käpphästinventering.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Miljö & Utvecklings konferens Miljöstrategidagarna berättade Joakim Ahlström på C2 Management varför vi inte lyckas med den förändring vi vill åt.

– Vi pratar om att det är det vi varit med om, vår dåtid, som gör oss till den vi är. Jag hävdar att det är min framtid som gör mig till den jag är just nu. Vi lägger inte händelser bakom oss utan lärdomarna läggs i vår framtid och påverkar vår självbild.

Exempelvis berättar han om när han glömde en replik på skolans julpjäs och hur den händelsen har påverkat hans syn på sig själv och sin vilja att exempelvis prata inför människor.

Joakim Ahlström menar att vår framtid redan är full av gammalt historiskt bråte, och att vi därför är begränsade när vi står inför en förändring. Det finns inte plats för något nytt. Vi behöver rensa ut oftare.

För att komma igång tipsar han om att identifiera verksamhetens käpphästar, ofta är de som står i vägen för förändring.

– Tidsbrist, tråkiga innehållslösa möten, inte närvarande chefer – när man pratar om ett problem upprepande gånger utan att agera då är det en käpphäst. Dessa går inte att lösa om man inte tar tag i dem och ofta indikerar de ett problem där bakom.

Joakim Ahlström uppmanar alla göra käpphästinventeringar. Att erkänna käpphästarna och jobba med problemen bakom dem gör att vi kan lägga dem bakom oss.

– Ofta är det så längesedan vi städade att vi behöver göra det flera gånger med olika frågeställningar, exempelvis möten och kultur. Städa en timme i veckan några veckor och bygg sedan in det som rutin på kontinuerliga möten så inte alltför många börjar galoppera runt.

Miljöstrategidagarna är konferensen som arrangeras av KM:s systertidning Miljö & Utveckling.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.