nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Värderingar är en process, målet i sig är bara en riktning, skriver Andreas Odhage, externrevisor och coach.

Resan är viktigare än målet

Mål i all ära, men vill vi ha engagerade medarbetare som är med och driver verksamheten framåt måste vi börja prata beteenden, skriver Andreas Odhage, externrevisor och coach.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det är ovanligt att jag stöter på en genomtänkt värdegrund kopplad till särskilda beteenden när jag reviderar företag, organisationer och myndigheter.

En hel del organisationer har förvisso värdeord som de säger sig arbeta efter. Men av dessa värdeord syns intet spår av i affärsplanen, affärsidén eller målsättningen. Inte heller i det medarbetare och chefer gör och säger.

Vad är poängen med det kanske du undrar nu.

Det ska jag förklara så kort och koncist som möjligt.

Det är inte lätt alla gånger att sätta relevanta mål som leder till delaktighet och engagemang i större delen av gruppen. Det är inte heller lätt att få alla till att gå åt samma håll mot målet. För vi beter oss olika och har olika värderingar.

Där i ligger problemet, vi har olika syn på värderingar och vi beter oss olika. Att inte arbeta hela vägen med organisationens värdegrund är meningslöst. Värdegrunden behöver brytas ner i beteenden som organisationen vill se hos anställda och chefer. En grundplåt vi alla mäts mot och utvecklas genom.

Värderingar är en process, målet i sig är bara en riktning. Något som kan bockas av på vägen mot evigheten.

Tänk dig att du står på toppen av en skidbacke. Du har just hoppat av liften tillsammans med en person du inte känner. Du berättar för denna främling att du ska åka ner till dalen för att möta några vänner och äta lunch med dem. Inga problem säger främlingen och släpar med dig till en helikopter som står parkerad vid liften. Du protesterar högljutt medan helikoptern lyfter och flyger dig ner mot dalen och restaurangen. Men du får ingen förståelse för dina klagomål hos denne främling. När helikoptern landar har du ju nått ditt mål. Dessutom torr, varm och utan ansträngning. Du borde vara tacksam.

För all del, främlingen har rätt. Sett ur sin synvinkel. Men mål behöver ligga i linje med processen som ska ta oss till målet. Det vill säga det beteende som tar dig till målet. I det här fallet skidåkning.

Därav citatet; ”Resan är viktigare än målet” – Eckhart Tolle.

Mål kan du alltid sätta upp nya. Men resan dit är viktigare för ditt engagemang och välbefinnande. Så se till att bryta ner er värdegrund i de beteenden som får er att nå era mål med glädje.

Andreas Odhage,
externrevisor och coach på Assurgo coach & konsult

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.