nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Retorik inte vägen till perfekta presentationer

Det är inte retoriken som kommer att göra dig till en perfekt talare. Tankarna på regler att följa kan i stället göra dig onödigt nervös, menar moderatorn och talartränaren Anna Bellman. Nu kommer hon med boken Släpp retoriken – fokusera på publiken.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

När Anna Bellman talartränar allt från vd:ar och projektledare till försäljnings- och kommunikationschefer är det många som är omotiverat rädda för att hålla en presentation.

– Vi har fått lära oss att lösningen är mer retorik. Att om man bara tränar sig till rätt kroppsspråk, en logisk presentation och att argumenten kommer i rätt ordning så löser vi problemet. Retorik handlar om att vi ska vara perfekta som presentatörer. Men vi människor tror inte på perfekta presentationer. Vi tror på äkta personer, säger Anna Bellman.

Med boken vill hon utmana och ge hjälp till att förbereda sig på ett nytt sätt – att flytta fokus från oss själva och hur vi pratar, till publiken. 

Boken ges ut av Lava förlag.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.