nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Robot kan hjälpa till i skolan

Doktoranden Sofia Serholt har undersökt hur elever interagerar med en så kallad humanoid robot.

Robot som extra resurs i klassrummet? Ja, det fungerar, visar en färsk avhandling från Göteborgs universitet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Doktoranden Sofia Serholt har undersökt hur mellanstadieelever i en västsvensk grundskola interagerar med en så kallad humanoid robot med människoliknande kropp, huvud och armar i klassrummet.

Hon har bland annat testat hur barnen reagerar på vanliga undervisningsinstruktioner som ges av antingen en robot eller en lärare för att bygga en Legofigur, men även analyserat barnens reaktioner på robotens sätt att prata och röra på sig.

Studien visar att eleverna svarar på frågor som ställs av roboten, och agerar som om roboten är en betydelsefull aktör i klassrummet.

– Resultaten visar att barnen är villiga att lyssna på anvisningarna från roboten, men att de till skillnad från samspelet med läraren inte söker hjälp från den när de inte förstår, säger Sofia Serholt.

Men det finns också många etiska utmaningar, vilket framkommer i intervjuer och enkätundersökningar med lärare och elever.

− Hur säkerställer vi barnens integritet och vad blir konsekvenserna av robotar i klassrummet på sikt? Och vem bär ansvaret för robotar i skolan, inte bara i relation till vad som sker i klassrummet, utan även i händelse av oförutsedda och negativa konsekvenser som kan inträffa? Dessa frågor måste hanteras innan robotar kan ses som en möjlig teknologi i skolan, säger Sofia Serholt.

Sammanlagt genomfördes sex olika studier. Roboten som användes i de första tre studierna var av typen Nao och utvecklad genom EU-projektet Emote.

Avhandlingen hittar du här Child–Robot Interaction in Education.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.