nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Många skulle vilja att administrativa uppgifter automatiserades. En av fyra förväntar sig att ny teknologi kommer att möjliggöra detta om två år. FOTO: Shutterstock

Robotar får gärna ta över administrativ börda

Digitaliseringen kan minska arbetsbördan med nästan 1,5 timme per dag. Var fjärde medarbetare tror att robotar skulle kunna effektivisera deras arbete. Det visar en ny undersökning av svenskarnas inställning till ny teknik.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Ökade krav på dokumentation i arbetet och styrning via dokument gör att många yrkesverksamma upplever att de får mindre tid att ägna sig åt kärnverksamheten. Men ny teknik i form av automatisering och artificiell intelligens (AI) kan göra skillnad.

En ny undersökning utförd av Censuswide på uppdrag av Ricoh visar en utbredd positiv inställning bland svenska medarbetare till att ny teknik i framtiden kommer ha en positiv inverkan på deras arbetssituation, specifikt när det kommer till administrativt arbete.

Undersökningen visar att svenskarna uppskattar att de skulle spara i snitt 88 minuter om dagen med rätt teknik, vilket på en vecka blir drygt 7,3 timmar. Nästan 1 av 4 tror att robotar kan effektivisera arbetet.

– Förhoppningen är att ny teknik som exempelvis skulle kunna automatisera administrativa uppgifter kommer att leda till större arbetsglädje och mindre stress och frustration på arbetsplatsen, säger Magnus Christerson, marknadschef på Ricoh, i en kommentar till resultaten.

Fakta från undersökningen:

  • 27 procent skulle vilja att administrativa uppgifter automatiserades, och 26 procent förväntar sig att ny teknologi om två år kommer att möjliggöra detta.
  • 23 procent uppger att förekomsten av robotar som hade kunnat hjälpa dem att utföra och effektivisera uppgifter hade lett till att de hade kunnat vara mer produktiva på jobbet.
  • 52 procent uppger att de upplever en obalans mellan privatliv och arbetsliv och tror att ny teknologi skulle kunna lösa problemet.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.