nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Så attraherar, utvecklar och behåller ni digital kompetens

48 procent av svenska företag anser att bristen på digital kompetens ökar. Samtidigt är medarbetare beredda att byta jobb om de inte får utvecklas digitalt. Det visar en undersökning från Capgemini och Linkedin. Här är deras sex råd om vad företag bör göra.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

De mest efterfrågade digitala kompetenserna handlar om ”molnet”, cybersäkerhet, webbutveckling, apputveckling/design och användargränssnittsutveckling.

Samtidigt som företag oroas över brist på kompetens är många medarbetare oroliga över att deras kompetens inom digitalisering antingen redan är irrelevant eller i färd med att bli det, enligt rapporten.

Mer än hälften av de medarbetare som har digital kompetens i dag svarar att de kan tänka sig att byta jobb om de upplever att deras färdigheter stagnerar där de är. Nästan hälften säger att de sannolikt skulle lockas av företag som erbjuder bättre kompetensutveckling.

Många anställda upplever också att interna utbildningar inte är särskilt effektiva. Mer än hälften av de digitalt kompetenta respondenterna säger att de interna kurserna inte varit till någon nytta eller att de helt enkelt inte fått tid avsatt för att delta.

Men det behöver inte vara så här, skriver Capgemini i rapporten. Utifrån resultaten och erfarenheter från sina egna kunder ger de sex råd:

Attrahera digital kompetens

  • Se till att ha ledare som motsvarar vad de digitala talangerna vill ha.
  • Rekrytera på fler sätt för att nå målgruppen.

Utveckla digital kompetens

  • Skapa en miljö som prioriterar och belönar kompetensutveckling.
  • Gör upp tydliga utvecklingsvägar.

Behåll digital kompetens

  • Ge de digitala talangerna möjlighet att genomföra förändringar.
  • Erbjud flexibla sätt att arbeta.

Ladda ner hela rapporten ”The Digital Talent Gap”

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.