nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glad man som svarar i telefon.
Återkoppla till kunderna så som ni har sagt, det är en av de viktigaste vägarna till nöjda kunder. FOTO: Shutterstock

Så bemöter du kunderna professionellt

När kommunikationsstrategen Annmarie Palm intervjuade kunder om vad de tycker om sina leverantörer svarade 74 procent att de är missnöjda med återkopplingen. Här ger hon fakta om betydelsen av att agera professionellt och tips på hur ni gör det.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det finns en rad fördelar med att agera professionellt

  • Ni skiljer ut er som trevliga och pålitliga.
  • Ni tappar inte kunder och affärer i onödan.
  • Ni mår bättre eftersom bra uppförande ger bättre relationer också internt – ni behöver uppföra er bra inte bara mot kunden utan också inom företaget.
  • Ni får gott rykte bara av att andra vet att ni jobbar med ”business behavior”.

Det finns framför allt tre förklaringar till att vi agerar oprofessionellt

  • Stress gör att människor slutar fungera och blir otillgängliga.
  • Feghet gör att vi inte vågar tala om när något gått fel eller inte vågar vara proaktiva och komma med förslag eller tips till kunden.
  • Nonchalans – det kan förekomma en attityd att det är ok att vara nonchalant, men det påverkar affärerna. Många kunder reagerar på det och väljer en annan leverantör.

Så här agerar ni affärsmässigt

  • Håll det ni lovat.
  • Återkoppla som ni har sagt.
  • Kom överens om hur ni ska återkoppla.
  • Svara så snart det går när någon söker dig.
  • Bekräfta att ni fått jobbansökningar och meddela vänligt när jobbet är tillsatt.
  • Kom i tid.
  • Om du måste ställa in ett möte, gör det så tidigt som möjligt.
  • Var engagerad under möten, stäng av mobilen och ha inte med datorn, om ni inte är överens om det. 62 procent av de intervjuade tyckte att mötesdisciplinen kunde bli mycket bättre.
  • Var försiktig med alkohol tillsammans med kunder. Stå inte i en bar och prata fritt om era affärer.
  • Ta fram en policy för hur ni vill uppträda.

Läs en intervju med Annmarie Palm här

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.