nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Vill du att dina medarbetare utvecklas samtidigt som du får tid att tänka mer strategiskt? Satsa då på coachande ledarskap.
Vill du att dina medarbetare utvecklas samtidigt som du får tid att tänka mer strategiskt? Satsa då på coachande ledarskap.

Så blir du en bra coachande chef

Att vara tydlig och få medarbetarna att växa är några av grundstenarna i ett coachande ledarskap. Men coachande ledarskap är också en utmaning, eftersom det ställer höga krav på dig som chef och ledare att vara prestigelös och att tydligt kommunicera mål och strategier.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det coachande ledarskapet handlar om att skapa engagemang och drivkraft hos medarbetarna. Men coachning är inte detsamma som att ta ett steg tillbaka och delegera bort allt ansvar. Coachning är tvärtom tidskrävande, tarvar en hel del personlig talang, inlärningsförmåga och förmåga till struktur och planering.

Coachande ledarskap (precis som allt annat ledarskap) stöter dessutom alltid, undantagslöst, på patrull – förr eller senare. Det fungerar helt enkelt inte optimalt i alla situationer, med alla medarbetare. Du kommer därför alltid att ställas inför utmaningar när du väljer att coacha, stötta och utveckla.

Ta en titt i spegeln

Som i alla mellanmänskliga situationer, är det alltid ett bra första steg att börja med att titta i spegeln, när du står inför en utmaning.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.