nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Vill du att dina medarbetare utvecklas samtidigt som du får tid att tänka mer strategiskt? Satsa då på coachande ledarskap.

Så blir du en bra coachande chef

Att vara tydlig och få medarbetarna att växa är några av grundstenarna i ett coachande ledarskap. Men coachande ledarskap är också en utmaning, eftersom det ställer höga krav på dig som chef och ledare att vara prestigelös och att tydligt kommunicera mål och strategier.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det coachande ledarskapet handlar om att skapa engagemang och drivkraft hos medarbetarna. Men coachning är inte detsamma som att ta ett steg tillbaka och delegera bort allt ansvar. Coachning är tvärtom tidskrävande, tarvar en hel del personlig talang, inlärningsförmåga och förmåga till struktur och planering.

Coachande ledarskap (precis som allt annat ledarskap) stöter dessutom alltid, undantagslöst, på patrull – förr eller senare. Det fungerar helt enkelt inte optimalt i alla situationer, med alla medarbetare. Du kommer därför alltid att ställas inför utmaningar när du väljer att coacha, stötta och utveckla.

Ta en titt i spegeln

Som i alla mellanmänskliga situationer, är det alltid ett bra första steg att börja med att titta i spegeln, när du står inför en utmaning.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.