nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Klara Adolphson, Doberman, Lina Hagman, Netlight Consulting och Alexandra Jerselius, Hyper Island, delar med sig av sina tankar och erfarenheter av digitalt ledarskap.

Så blir du en digital ledare

Bygg tillit, ge utrymme för att testa idéer, våga vara en förebild för den hela människan. Det är tre goda råd för den som vill börja jobba på sitt digitala ledarskap.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Klara Adolphson, vd för Doberman, Lina Hagman från Netlight Consulting och Alexandra Jerselius, pr och kommunikationsansvarig för Hyper Island delade med sig av sina tankar och erfarenheter av digitalt ledarskap under ett av Kvalitetsmässans seminariepass.

– Digitalt ledarskap är det ledarskap vi behöver för att hänga med i digitaliseringen. Det är ett agilt, prototypande, våga testa-ledarskap som bygger på öppenhet och tillit, säger Klara Adolphson. Vi kan inte längre sitta i månader för att jobbar fram strategier för de kommande åren. När strategin är klar har verkligheten redan förändrats.

Istället måste man som ledare vara beredd att släppa kontrollen och låta medarbetarna få förtroendet att utforska nya vägar framåt.

– Vi måste varje dag ta emot, välkomna och säga ja, poängterar hon.

Hon får medhåll av Alexandra Jerselius som förklarar att det handlar om att vara öppen för att utmana och våga utmanas.

– Digitalt ledarskap kännetecknas av att ha fokus på relationer snarare än top down-styrning. Det är transparent och samskapande. Det innebär inte bara att släppa kontrollen utan att också se till att varje medarbetare känner sig säker i sitt självledarskap, framhåller Alexandra Jerselius.

Hon betonar att digital ledare inte innebär att vara it-expert, utan handlar snarare om att vara nyfiken.

– Jag måste hela tiden uppmuntra och mata min nyfikenhet om de nya verktyg som dyker upp. Omge dig med människor som kan, ställ frågor till ungdomarna, kolla vilka appar de har på sina telefoner, tipsar hon.

Lina Hagman konstaterar att digitaliseringen innebär att vi måste börja se våra medarbetare som hela människor. Det går inte längre att visa upp en polerad fasad och som arbetsgivare måste man inse att människor har ett bagage. Sociala medier bryter gränserna mellan arbetspersonen och privatpersonen. Och det måste ledare lära sig att hantera.

– Ledare måste också vara förebilder i att vara hela människor, våga visa sin privata sida för medarbetarna. Det är en viktig del i att bygga hållbara verksamheter, och en viktig del i digitaliseringen, säger Lina Hagman.

Hennes bästa råd till de som vill utveckla ett digitalt ledarskap är att fokusera på kommunikationen som ett sätt att bygga relationer.

– Vi måste ära oss se de digitala verktygen och mötesplatserna som en plats som vilken annan som helst. Men fundera på om de skapar närhet, eller avstånd. Om de skapar närhet är det bra, men om de bygger avstånd ska man vara mer försiktig.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Använd resurserna smartare

Läsvärt

Sluta fundera över hur ni bäst nyttjar era resurser. Ta istället kundens perspektiv och organisera verksamheten så att den bäst möter kundens behov och flöden. Först då kommer de smarta lösningarna att bli synliga.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sluta sträva efter samsyn

Sluta sträva efter samsyn i en organisation – vi kan ändå aldrig förstå varandra. Om vi istället inser att resurser alltid tolkas olika, och att inget synsätt är fel, ökar våra möjligheter att arbeta bättre tillsammans.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.