nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

I en vetenskaplig tidskrift samlas nu den senaste forskningen kring de affärsmässiga vinsterna med proaktiva insatser för hållbarhet. Huvudgästredaktör är Göran Broman, professor vid Blekinge Tekniska Högskola.

Så blir hållbarhet en vinnande strategi

Är du intresserad av hur hållbarhet kan integreras i kärnverksamheten och bli en vinnande strategi?
I en ny temavolym från tidskriften Journal of Cleaner Production har forskare samlat den senaste kunskapen på området.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Cleaner ProductionTemavolymen fångar in den senaste forskningen kring hur ledare kan få ihop alla aspekter av samhällets komplexa hållbarhetsutmaningar och använda den i sin affärsutveckling.

Forskare vid Blekinge Tekniska Högskola har varit drivande i projektet.

– Vi bjöd in hela vetenskapssamhället att bidra och fick ett fantastiskt gensvar. Efter urval baserat på matchning till temat och omfattande expertgranskning landade vi på 35 artiklar, säger huvudgästredaktören Göran Broman, professor i maskinteknik vid Blekinge Tekniska Högskola, BTH.

Kunskapen som finns samlad i temavolymen hjälper ledare att definiera social och ekologisk hållbarhet, att få en djupare förståelse för de affärsmässiga vinsterna med proaktiva insatser för hållbarhet och att operationalisera hållbarhet på ett systematiskt och strategiskt sätt över disciplingränser och sektorsgränser.

Här hittar du tidskriften.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.