nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Så får du andra att prestera

Ge ansvar, släpp kontrollen och ge ifrån dig makten. Det är Kenth Åkermans uppmaning till alla ledare som vill få medarbetarna att prestera mera.

Konsten_prestera
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Ledarskapsexperten Kenth Åkerman menar att det är viktigt att våga släppa kontrollen för att få andra att prestera. Det coachande förhållningssättet ger medarbetarna förutsättningar att själva ta ansvar.

– Genom att säga vad andra ska göra tar du ifrån medarbetarna ansvaret och även makten. Genom att sedan kontrollera att det blir gjort, kanske dessutom på det sätt som du skulle gjort det, då gnager du på förtroendet i er relation. Paradoxalt nog vill de flesta ha en närvarande chef, men ingen styrande chef som petar i detaljer, säger Kenth Åkerman.

Han är nu aktuell med en pocketversion av boken Konsten att få andra att prestera. Boken gavs ut första gången 2010 och sålde över 8 000 exemplar i sin originalutgåva. Den beskrivs som en praktisk handbok i coachande ledarskap och är utgiven på RB Publishing förlag.

Boken innehåller reflektioner, exempel och tips som ger grunderna för ett coachande ledarskap där medarbetarna tillåts ta ansvar och växa. Den riktar sig till alla som leder andra och vill få mer delaktighet, ökat ansvarstagande och högre motivation i sin organisation.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.