nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Så får du mer gjort

Tidsbrist är en av vår dagens största utmaningar. I boken Effektiv tidshantering presenteras en rad strategier för att få mer gjort.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Idag upplever många att tiden inte räcker till. I boken Effektiv tidshantering få mer gjort på kortare tid får läsaren tips på hur man kan undvika tidsstressen. Enligt författaren Bosse Angelöw, docent och socialpsykolog rör det sig om två nivåer. För det första behöver vi genomföra en rad olika insatser på våra arbetsplatser. För det andra handlar det om vad man som enskild person kan göra för att slippa tidspressen.

Boken är uppbyggd kring kring tre förhållanden som enligt författaren skapar grunden för en konstruktiv tidshantering:

1. Energi och lust som handlar om att få mer energi, nyttja formtoppar och formsvackor, återhämta sig och skapa mer arbetsglädje.

2. Organisera och strukturera, vilket innebär att planera arbetsuppgifterna, skriva att göra-listor, prioritera, eliminera tidstjuvarna, minska på administrationen, hantera mejlen, ha effektivare möten och arbeta mer sammanhängande.

3. Förhållningssätt och inställning som handlar om att utveckla ett mer avspänt förhållningssätt till tiden, kunna säga nej, ta sig tid att reflektera, begränsa tillgängligheten, använda sin kompetens bättre, fokusera på framgångar och ha rimliga krav.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.