nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Den sista mars trädde de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö i kraft. FOTO: Shutterstock

Så fixar du de nya reglerna för arbetsmiljö

De nya arbetsmiljöreglerna ställer större krav på arbetsgivarna att ta ansvar för att motverka stress och mobbning på jobbet. Prevent tipsar om hur du kommer igång.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den sista mars trädde de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö AFS 2015:4 i kraft. De innebär bland annat att arbetsgivaren ska förebygga risker och främja en god arbetsmiljö även på det psykosociala området.

Prevent, som är en ideell organisation som ägs av fack och arbetsgivare gemensamt, har vässat utbudet av verktyg, checklistor och handböcker för att hantera de nya reglerna. Utgångspunkten är dock att integrera de ska integreras i det vanliga systematiska arbetsmiljöarbetet. Precis som med de fysiska faktorerna ska de psykosociala faktorerna undersökas, riskbedömas, åtgärdas och sedan kontrolleras för att se att åtgärderna fått effekt.

– Utgå från det du redan har, identifiera dina verktyg. Har vi en medarbetarundersökning på vår arbetsplats? Ja. Men tar vi upp kränkningar? Nej. Då måste du hitta ett verktyg och lägga till det till de övriga. De flesta företag gör något redan i dag, bygg vidare på det, tipsar Johan Mellnäs, projektledare på Prevent.

Så får du koll på den psykosociala arbetsmiljön:

  1. Avsätt tid. Se till att jobba igenom frågorna och få koll på vilka områden ni behöver förbättra.
  2. Utgå från förbättringshjulet för arbetsmiljö; undersök, riskbedöm, åtgärda och kontrollera.
  3. Använd rutiner och verktyg som redan finns, uppfinn inte något nytt.
  4. Involvera. Arbetet måste ske i samverkan mellan alla parter på arbetsplatsen. När alla är involverade får arbetet större genomslagskraft.
  5. Skaffa kunskap. Läs på och se till att alla chefer, arbetsledare och skyddsombud har den utbildning de behöver.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.