nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Engagemang föds i det sociala samspelet och i dialogen mellan människor. FOTO: Stock.xchng
Engagemang föds i det sociala samspelet och i dialogen mellan människor. FOTO: Stock.xchng

Så föds engagemang

Vad är det som gör att medarbetare engagerar sig och gör det där lilla extra? Det har Örebroforskaren Helén Stockhult svaret på.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Att medarbetare tar eget ansvar har blivit allt viktigare i arbetslivet. Helén Stockhult har i sin avhandling vid Örebro universitet följt ett medarbetarskapsprojekt på Posten för att ta reda på vilket ansvar utöver det formella som brevbärarna känner att de bör ta för kunder, kollegor, organisationen och arbetsuppgifterna.

Hennes studier visar att svaret finns i det sociala samspelet och i dialogen mellan människor. Ansvarstagandet förändras därför beroende på olika situationen. Det följer därmed helt andra mönster än företagslogiken som ställer samma krav på ansvarstagande i alla situationer.

– Om en medarbetare som behöver hjälp av en kollega inte själv följer de sociala reglerna och hjälper till i liknande situationer är det inte heller säkert att han eller hon får hjälp, säger Helén Stockhult.

Hon poängterar att viljan att ta ansvar för mer än det formellt förväntade föds i dialogen mellan människor. Därför är det viktigt att företag och organisationer förstår hur betydelsefulla relationerna mellan medarbetare är.

– Ledningen måste bidra till att skapa rätt förutsättningar genom att skapa ett bra socialt klimat – då har viljan till ansvarstagande en större chans att utvecklas, säger Helén Stockhult.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.