nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Man som knockas
Du lyckas bättre med tuffa samtal om ditt mål är att lösa problemet, inte att knocka medarbetaren. FOTO: Shutterstock

Så ger du tuff feedback – utan att knocka medarbetaren

Blir du svettig och skakig av att ta det där svåra samtalet med en medarbetare? Att ta tag i problem och känsliga ämnen behöver inte bli en boxningsmatch. Så här ger du negativ feedback som bygger upp, inte bryter ner.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Byt fokus

Sluta tänka att du ska ha ett ”jobbigt samtal”. Fokusera i stället på det du vill uppnå. Tänk att du ska ha ett konstruktivt samtal för att ni ska utvecklas, eller att du ska föreslå en annan lösning.

2. Förbered

Du måste kunna hantera situationen på ett lugnt och tydligt sätt och möta den andra personen även om han eller hon börjar skrika och skälla eller bryter ihop och börja gråta.

För att klara det behöver du tänka igenom situationen i förväg. Skriv ner några punkter som du vill få fram, men skriv inte ett manus. Var flexibel, ha några alternativa handlingsvägar och håll språket enkelt och neutralt.

3. Välj tid och plats med omsorg

Det är viktigt att ta upp problem så snabbt som möjligt men du ska heller inte stressa det.

Målet är att lösa problemet, inte att hämnas på den som orsakat det. Att ha den inställningen ökar dina chanser att lyckas.

Rätt plats behöver inte vara på jobbet. Kanske ska ni prata på ett kafé? Men är ni på jobbet, välj en bra plats där ingen annan kan höra vad ni säger. Gör också situationen så informell som möjligt. Sitt inte bakom ett skrivbord.

4. Sluta tveka

Svaret på att sluta dra på svåra samtal är att göra feedback till en naturlig del av jobbet. Om du ser positiv och negativ återkoppling som en del av den dagliga kommunikationen, kommer svåra samtal inte att ses som en så jättestor grej.

Låt samtal blir något naturligt, regelbundet och informellt. Då har du kommit en bra bit på väg.

Källa: Entrepreneur.com

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.