nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Så kan du förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen

Psykisk ohälsa står för över 40 procent av alla sjukskrivningar och leder till personligt lidande, ökade kostnader och produktionsbortfall. Men du som chef kan göra mycket för att förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Här är tre tips.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Deborah Mühlrad är beteendevetare, terapeut och Head of Digital Health på Bluecall, ett företag som vill öka den mentala hälsan i samhället genom att erbjuda lättillgängligt och anonymt terapeutiskt stöd genom sin app.

Här är hennes tre tips för vad alla chefer bör tänka på i sitt dagliga arbete:

1. Var lyhörd

Genomgår någon på arbetsplatsen en stor livsförändring? Skilsmässa, är nybliven förälder eller har en ny position på jobbet? Skiften i livet är ofta triggers som kan leda till ökad stress och oro. Se till att dessa medarbetare får extra stöd och kanske mer uppmärksamhet under den kritiska tiden.

2. Våga fråga

Fråga “hur mår du?” istället för att bara fokusera på jobbresultat under till exempel utvecklingssamtal. Att bjuda in till samtal om hur man mår visar att du har acceptans för att dina medarbetare inte alltid är på topp, och att ni har ett öppet och inkluderade arbetsklimat. Ställa gärna frågor över en kaffe, en bit bort från kontorslandskapet.

3. Kommunicera möjligheterna till stöd

Ibland behövs även utomstående stöd, som inte är kopplat till arbetsplatsen. Gör det tydligt för medarbetarna vad de har för möjligheter att må bättre. Kommunicera vad det finns för stöd att få och vart de kan vända sig för att få det. Ni kanske har försäkringar eller andra leverantörer för kris- eller psykologstöd? Följ upp om det stöd ni har används eller om ni inte utnyttjar det när ni borde.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetschefer behöver lära mer om strategier

SIQ har initierat en studie via SQMA för att ta reda på hur kvalitetsprofessionen parerar utvecklingen. Slutsatsen är att kvalitetsprofessionella ofta är högutbildade, men uppfattar trots det att kunskaper och färdigheter ofta behöver vidareutvecklas för att på ett bra sätt klara främst de strategiska delarna av arbetet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sju nya ordförande för Sis tekniska kommittéer

Sis, Swedish Standards Institute, har 293 tekniska kommittéer som arbetar med att utveckla standarder inom allt från socialt ansvarstagande och Internet of Things. Nyligen fick sju av kommittéerna ny ordförande. Här är de.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.