nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Graduates
Hjälp medarbetare som har mer kompetens än du att fortsätta växa. Då kommer de både att uppskatta dig mer, stanna i organisationen och bidra mer. FOTO: Shutterstock

Så leder du medarbetare som kan mer än du

Är medarbetarna experter på områden som du inte kan? Då delar du en erfarenhet med många chefer i dag. För att leda medarbetare som är mer kunniga behöver du ha fokus på vad de vill och behöver. Här är sex tips på vad du kan göra.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Visa passion

Många som har djupa kunskaper älskar också sitt arbete. Genom att du som chef också visar passion för det ni gör, blir det lättare för medarbetarna att lyfta fram sin egen passion och verkligen dyka in i arbetet.

2. Bygg medarbetarnas kompetens

Arbetsmarknaden är mer osäker idag än tidigare och det gäller för alla att uppdatera sin kompetens kontinuerligt. Se förbi dagens behov och hjälp medarbetarna se vad de behöver för ny kunskap.

3. Skydda medarbetarnas tid

Chefer som ödslar andras tid är inte populära. Skydda i stället medarbetarna från saker som bara tynger ner dem och som inte hjälper till i jobbet.

4. Hjälp dem bygga nätverk

Förutom kompetens är nätverk den viktigaste tillgången på en osäker arbetsmarknad. Ledare som hjälper medarbetarna att bygga upp sitt nätverk både internt och externt får både fördelarna av nätverket och lojalitet från medarbetarna.

5. Tillåt medarbetarna att växa

Pengar är inte det enda som driver skickliga medarbetare. Det är också viktigt att få växa inom sitt område. Fråga vad företaget kan göra för att hjälpa personen att växa – det ger tiofalt tillbaka.

6. Skapa lycka och mening

Ingen vill ha ett meningslöst jobb som gör en olycklig. Visa medarbetarna hur organisationen kan hjälpa dem att bidra i ett större sammanhang, så att de kan känna tillfredsställelsen i att göra något för en sak de brinner för.

Källa: CNBC

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.