nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Så lockar du topptalangerna

I framtiden är det inte du som arbetsgivare som väljer att rekrytera talangerna, det är talangerna som väljer dig. Här är fem tips att tänka på inför en rekrytering.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Talangnätverket Novum har frågat medlemmarna i sitt nätverk vad som gör en framtida arbetsgivare attraktiv. Här är de fem viktigaste resultaten.

1. De vill ha kul på jobbet. Bjud dem till kontoret och visa hela er organisation. Ge dem en förhandstitt om vad som ligger i framtidsplanerna så de känner sig speciella.

2. De vill kunna påverka snabbt, annars tröttnar de.

3. De vill välja, inte bli vald. Lev upp till ert varumärke under intervjun och kom förberedd. De har en tendens att ställa samma frågor tillbaka som ni ställt till dem.

4. De tar referenser på företaget, och det görs innan man skickar sin ansökan för att få bekräftat att kulturen företaget beskriver i sin annons verkligen stämmer.

5. De skvallrar. Får de ett dåligt bemötande på intervjun, eller via annan korrespondens, vet deras nätverk om det inom kort och då har företaget redan fått ett dåligt ryckte bland topptalangerna och på marknaden.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.