nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

rekrytering

Så lockar du topptalangerna

I framtiden är det inte du som arbetsgivare som väljer att rekrytera talangerna, det är talangerna som väljer dig. Här är fem tips att tänka på inför en rekrytering.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Talangnätverket Novum har frågat medlemmarna i sitt nätverk vad som gör en framtida arbetsgivare attraktiv. Här är de fem viktigaste resultaten.

1. De vill ha kul på jobbet. Bjud dem till kontoret och visa hela er organisation. Ge dem en förhandstitt om vad som ligger i framtidsplanerna så de känner sig speciella.

2. De vill kunna påverka snabbt, annars tröttnar de.

3. De vill välja, inte bli vald. Lev upp till ert varumärke under intervjun och kom förberedd. De har en tendens att ställa samma frågor tillbaka som ni ställt till dem.

4. De tar referenser på företaget, och det görs innan man skickar sin ansökan för att få bekräftat att kulturen företaget beskriver i sin annons verkligen stämmer.

5. De skvallrar. Får de ett dåligt bemötande på intervjun, eller via annan korrespondens, vet deras nätverk om det inom kort och då har företaget redan fått ett dåligt ryckte bland topptalangerna och på marknaden.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.