nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

rekrytering

Så lockar du topptalangerna

I framtiden är det inte du som arbetsgivare som väljer att rekrytera talangerna, det är talangerna som väljer dig. Här är fem tips att tänka på inför en rekrytering.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Talangnätverket Novum har frågat medlemmarna i sitt nätverk vad som gör en framtida arbetsgivare attraktiv. Här är de fem viktigaste resultaten.

1. De vill ha kul på jobbet. Bjud dem till kontoret och visa hela er organisation. Ge dem en förhandstitt om vad som ligger i framtidsplanerna så de känner sig speciella.

2. De vill kunna påverka snabbt, annars tröttnar de.

3. De vill välja, inte bli vald. Lev upp till ert varumärke under intervjun och kom förberedd. De har en tendens att ställa samma frågor tillbaka som ni ställt till dem.

4. De tar referenser på företaget, och det görs innan man skickar sin ansökan för att få bekräftat att kulturen företaget beskriver i sin annons verkligen stämmer.

5. De skvallrar. Får de ett dåligt bemötande på intervjun, eller via annan korrespondens, vet deras nätverk om det inom kort och då har företaget redan fått ett dåligt ryckte bland topptalangerna och på marknaden.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Hur känns ett gott kvalitetsarbete?

Ledare

För ett par år sedan intervjuade jag en verksamhetskonsult som i sitt jobb möter arbetsplatser som vill ha hjälp med att ta nästa steg i sitt kvalitetsarbete. Hon nämnde för mig att hon rätt snabbt kan känna av mognadsnivån på kvalitetsarbetet bara genom att lyssna på hur medarbetare pratar och hur de bemöter varandra.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Digitaliseringen ger nya sätt att organisera

Organisatoriska silon förväntas försvinna när företag omstrukturerar makt- och beslutsprocesser i samband med digitaliseringen. 60 procent av företagsledarna i en ny studie uppger att de nu skapar tvärfunktionella team för att bli bättre inom det digitala området.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.