nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fem goda vanor som hjälper din hjärna att blomma ut. FOTO: Shutterstock

Så optimerar du hjärnan

Genom att anpassa arbetsdagen efter hjärnan kan du få mer energi, prestera bättre och ha roligare på jobbet. Här är fem tips som hjälper dig att bättre ta vara på din hjärnkraft.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kunskapen om hur hjärnan fungerar ökar hela tiden och ger på samma gång vägledning i hur vi kan bli bättre på att ta vara på hjärnans kapacitet. Gabriella Wejlid, som skrivit flera böcker om hjärnan och hur man kan bli bättre på att träna upp sina hjärnfunktioner, delar på sin blogg med sig av fem goda vanor som optimerar hjärnan på jobbet.

1. Börja med det viktigaste

Visst är det frestande att börja dagen med de enkla, snabba uppgifterna och skjuta på de uppgifter som är lite mer krävande? Gå inte i den fällan! Risken är då stor att de mer komplicerade uppgifterna aldrig blir gjorda. Istället ligger de och maler i bakhuvudet och tar energi. Se istället till att börja dagen med att klara av en viktig uppgift, då triggas belöningssystemet i hjärnan och du får en rejäl energikick.

2. Anpassa dig efter din energikurva

När på dagen brukar du vara som piggast och mest klar i huvudet? Planera in så att du gör de krävande uppgifterna när du är som piggast under dagen och de lättare uppgifterna, att exempelvis rensa mejlkorgen, när du oftast är tröttare.

3. Planera in fokustid

Försök ge dig själv möjlighet att fokusera fullständigt på en uppgift någon gång under dagen. Om du arbetar du i en stimmig miljö, se till att planera in tid till att jobba i ett tyst rum eller ha på dig hörselkåpor eller hörlurar. Stäng av mejl och annat som kan distrahera dig.

4. Ta smarta pauser

Du blir mer effektiv om du ser till att ta pauser än om du kämpar på med en hjärna som börjar bli trött. Ge därför hjärnan flera riktiga pauser under dagen, helst innan den blir helt slut. Skriv ner det du behöver komma ihåg så du kan släppa det för en stund. Gör något helt annat, ta en snabb promenad eller dansa på jobbtoaletten. Det ger hjärnan snabb återhämtning.

5. Strössla dagen med belöningar

Hjärnans belöningssystemet triggas igång när vi bockar av något på att-göra-listan, når ett mål, skapar eller förbättrar något eller när vi ger och får positiv feedback. Se därför till att dela upp stora uppgifter i mindre delar så att de triggar belöningssystemet istället för stressystemet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.