nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fem goda vanor som hjälper din hjärna att blomma ut. FOTO: Shutterstock

Så optimerar du hjärnan

Genom att anpassa arbetsdagen efter hjärnan kan du få mer energi, prestera bättre och ha roligare på jobbet. Här är fem tips som hjälper dig att bättre ta vara på din hjärnkraft.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kunskapen om hur hjärnan fungerar ökar hela tiden och ger på samma gång vägledning i hur vi kan bli bättre på att ta vara på hjärnans kapacitet. Gabriella Wejlid, som skrivit flera böcker om hjärnan och hur man kan bli bättre på att träna upp sina hjärnfunktioner, delar på sin blogg med sig av fem goda vanor som optimerar hjärnan på jobbet.

1. Börja med det viktigaste

Visst är det frestande att börja dagen med de enkla, snabba uppgifterna och skjuta på de uppgifter som är lite mer krävande? Gå inte i den fällan! Risken är då stor att de mer komplicerade uppgifterna aldrig blir gjorda. Istället ligger de och maler i bakhuvudet och tar energi. Se istället till att börja dagen med att klara av en viktig uppgift, då triggas belöningssystemet i hjärnan och du får en rejäl energikick.

2. Anpassa dig efter din energikurva

När på dagen brukar du vara som piggast och mest klar i huvudet? Planera in så att du gör de krävande uppgifterna när du är som piggast under dagen och de lättare uppgifterna, att exempelvis rensa mejlkorgen, när du oftast är tröttare.

3. Planera in fokustid

Försök ge dig själv möjlighet att fokusera fullständigt på en uppgift någon gång under dagen. Om du arbetar du i en stimmig miljö, se till att planera in tid till att jobba i ett tyst rum eller ha på dig hörselkåpor eller hörlurar. Stäng av mejl och annat som kan distrahera dig.

4. Ta smarta pauser

Du blir mer effektiv om du ser till att ta pauser än om du kämpar på med en hjärna som börjar bli trött. Ge därför hjärnan flera riktiga pauser under dagen, helst innan den blir helt slut. Skriv ner det du behöver komma ihåg så du kan släppa det för en stund. Gör något helt annat, ta en snabb promenad eller dansa på jobbtoaletten. Det ger hjärnan snabb återhämtning.

5. Strössla dagen med belöningar

Hjärnans belöningssystemet triggas igång när vi bockar av något på att-göra-listan, når ett mål, skapar eller förbättrar något eller när vi ger och får positiv feedback. Se därför till att dela upp stora uppgifter i mindre delar så att de triggar belöningssystemet istället för stressystemet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.