nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Så tar du bättre beslut!

Att ta beslut på rätt sätt är avgörande för hur framgångsrik man blir. Trots det tas många beslut irrationellt som inte vilar på den vetenskapliga grund som finns. Erik Larson, vd på det amerikanska företaget Cloverpop, har tagit fram en checklista Harvard Business Review för hur bra beslut tas i.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Checklistan består av sju punkter och det viktiga är att den blir använd i verkligheten för att få full effekt. Undersökningar har visat att den som följer checklistan sparar i genomsnitt tio timmars diskussioner, tar beslut tio dagar snabbare och får ett resultat som är 20 procent bättre av besluten. Så varje gång ett beslut ska tas bör man använda listan som ser ut på följande sätt:

1. Skriv ner fem företagsmål som blir påverkade av beslutet. Genom att fokusera på det som är viktigt undviker du rationaliseringsfällan att ta fram orsaker till beslutet efter att det är beslutat.

2. Skriv ner minst tre, men helst fyra eller fler, realistiska alternativ. Det är kanske lite mödosamt, men inget annat gör besluten bättre än att visa på på alternativen.

3. Skriv ner den viktigaste informationen som saknas. Vi riskerar att ignorera det vi inte vet eftersom vi är distraherade av det vi vet.

4. Skriv ner vilket inflytande beslutet kommer ha om ett år. Att berätta en övergripande historia om resultatet av beslutet hjälper dig att identifiera liknande scenarier som kan vara användbara.

5. Involvera team med minst två men inte fler än sex intressenter. Att få fler perspektiv ökar sannolikheten för rätt beslut medan för många intressenter skapar otydligheter.

6. Skriv ner vad som beslutats och hur mycket teamet stöder detta. Genom att skriva ner beslutet ökar engagemanget för det och man skapar möjligheter att följa upp det.

7. Schemalägg ett möte inom två månader för att följa upp beslutet. Vi glömmer ofta att följa upp när beslutet fungerar dåligt och missar härigenom möjligheten till justeringar.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.