nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

idesamarbete

Samarbete stärker innovationskraften

Ett nytt samarbete mellan flera universitet ska stärka innovationskraften hos små och medelstora företag i Mellansverige.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Innovationskontoren vid universiteten i Örebro, Uppsala och Linköping har fått 40 miljoner från Europeiska regionala utvecklingsfonden till ett treårigt innovationsprojekt som går under namnet Access.

Tillsammans ska parterna utveckla regionalt övergripande stödstrukturer, kvalitetssäkrade processer och metoder för samverkan genom att dela kunskap, erfarenheter och goda exempel.

– Genom ett starkt och målinriktat samarbete mellan universiteteten vill vi skapa bättre och tydligare erbjudanden till regionens små och medelstora företag och samtidigt göra universiteten mer tillgängliga som resurs i företagens utveckling, säger Maria Swartz, samverkansutveklare vid LiU Relation.

Projektet ska bidra till att minst 400 små och medelstora företag i regionen får kontakt med akademins forskare genom att delta i olika program och mötesplatser. Vidare ska 150 samarbetsprojekt mellan företag, forskare och studenter startas under projekttiden. Utöver universiteten i Örebro, Uppsala och Linköping kommer även SLU och Mälardalens högskola att medverka.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.