nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Samhällsansvar har gett Halebop ett lyft

Kundnöjdheten står still i mobiloperatörsbranschen. Bäst betyg av privatkunderna får Halebop, medan Telia har de nöjdaste företagskunderna.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det visar årets kundnöjdhetsmätning inom mobiloperatörsbranschen från Svenskt Kvalitetsindex. Studien visar att nöjdheten som helhet är kvar på fjolårets nivåer, men det är några som sticker ut.

– Halebop och Comviq är två aktörer som lyckats med ett tydligt erbjudande och budskap som motsvarar kundernas förväntningar, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Halebop får ett mycket bra genomslag vad gäller samhällsansvar där man bygger mycket på känslan mellan människor och att ”man ska vara schysst”.

Telenor går i år framåt jämfört med fjolårets kraftiga nedgång. Den stora förloraren i årets mätning är Tre som backar stort på privatsidan.

– Bristande information i samband med tecknande av abonnemang samt dålig klagomålshantering ger låga betyg bland Tres kunder säger Johan Parmler.

På företagssidan är resultaten mer jämna och även i år är det Telia som kniper förstaplatsen.

Den upplevda mobiltäckningen har blivit bättre och bättre över tiden. Idag är nästan alla operatörer lika bra i kundernas ögon och mobiltäckning bli därför inte samma vattendelare som förr.

– Det gäller därför att hitta andra sätt att bygga lojalitet på. Här har Tele2 verkligen lyckats som får klart bäst rating vad gäller bemötande och service vilket gör att de också har branschens lojalaste kunder. Tele2 har också högst andel kunder som upplever att man premierar lojalitet,säger Johan Parmler

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.