nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Två kvinnor och en man
Andelen talanger skiljer sig inte nämnvärt mellan olika företag och organisationer. Det viktiga är att använda talangerna där de gör mest nytta. FOTO: Shutterstock

Samla organisationens stjärnor där de behövs mest

Tidigare har det varit en etablerad sanning att de mest framgångsrika organisationerna varit det för att de har de bästa medarbetarna. Nu visar managementföretaget Bain & Company att organisationer överlag har ungefär lika stor andel talanger. Det som skiljer är hur de används.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I undersökningen har Bain tittat på 25 globala företag och jämfört dem med företag som anses som bäst i respektive bransch. Dessutom har 300 vd:ar intervjuats.

Resultatet visar att företag i genomsnitt har 15 procent ”A-spelare” – eller stjärnor. I de organisationer som går bäst var siffran marginellt högre: 16 procent.

Det som var genomgående för de mest framgångsrika organisationerna var att de medvetet samlade A-spelarna på de positioner som har störst påverkan på resultatet, i stället för att sprida dem jämnt mellan avdelningar och roller.

På det sättet lyckades de fylla 95 procent av nyckelrollerna med A-spelare.

Självklart är det fler faktorer som spelar in i hur organisationer lyckas, men hur medarbetarna placeras har en avgörande påverkan.

Så hur gör man?

1. Ta reda på vilka som är era stjärnor. Många organisationer sätter löner och befordrar utifrån prestation och potential – A-spelarna rankas högt på båda de aspekterna.

2. Se var stjärnorna är. För var och en av era A-spelare, se på två delar:

  • Vad arbetar de med idag och är det ett effektivt sätt att använda deras talang?
  • Hur mångsidiga är de? Kan de prestera lika bra i en annan roll? Dina mest värdefulla medarbetare är både högpresterande och allsidiga. Om du har för få A-spelare på viktiga funktioner, flytta fler dit.

3. Identifiera era nyckelfunktioner. Var gör talangerna mest nytta? I ett IT-företag är det på IT- och utvecklingsavdelningen. I andra organisationer finns nyckelrollerna till exempel inom marknad eller försäljning.

4. Se talangerna som hela företagets tillgång. A-spelarna ska inte ”tillhöra” en viss avdelning eller funktion, utan se till att ni har processer som gör att de lätt går att flytta runt.

5. Slutligen: Agera. När du vet vilka som är talanger och var de behövs – placera dem där de gör mest nytta.

Källa: Harvard Business Review

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.