nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sämre täckning ger mindre nöjda mobilkunder

Kundnöjdheten hos mobiloperatörerna svajar. Det visar Svenskt Kvalitetsindex undersökning Mobiltelefoni 2015.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

På privatsidan tappade operatörerna kundnöjdhet sedan toppnoteringen 2009. De senaste tre året har kundnöjdheten där stagnerat. På företagssidan får operatörerna sämre betyg än i fjol. Täckningsproblem slår direkt på kundnöjdheten. Telia som tidigare varit starka på det området har fått en dramatisk försämring jämfört med tidigare år.

Andelen klagomål är höga i branschen, var tredje företagskund och var fjärde privatkund har haft anledning att klaga under året. Kunderna upplever dessutom att en tredjedel av dessa klagomål inte blir lösta.

Överlag beskriver Svenskt Kvalitetsindex förtroendet för telekombranschen som relativt lågt, till exempel i jämförelse med bankbranschen som trots medial granskning ligger högre än telekom. Det som krävs för att öka kundnöjdheten är en satsning på såväl image och förväntningar som service, produktkvalitet och prisvärdhet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.