nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sämre täckning ger mindre nöjda mobilkunder

Kundnöjdheten hos mobiloperatörerna svajar. Det visar Svenskt Kvalitetsindex undersökning Mobiltelefoni 2015.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

På privatsidan tappade operatörerna kundnöjdhet sedan toppnoteringen 2009. De senaste tre året har kundnöjdheten där stagnerat. På företagssidan får operatörerna sämre betyg än i fjol. Täckningsproblem slår direkt på kundnöjdheten. Telia som tidigare varit starka på det området har fått en dramatisk försämring jämfört med tidigare år.

Andelen klagomål är höga i branschen, var tredje företagskund och var fjärde privatkund har haft anledning att klaga under året. Kunderna upplever dessutom att en tredjedel av dessa klagomål inte blir lösta.

Överlag beskriver Svenskt Kvalitetsindex förtroendet för telekombranschen som relativt lågt, till exempel i jämförelse med bankbranschen som trots medial granskning ligger högre än telekom. Det som krävs för att öka kundnöjdheten är en satsning på såväl image och förväntningar som service, produktkvalitet och prisvärdhet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Guide till hållbara inköp av it

Läsvärt

Ju fler som ställer krav, desto hårdare blir trycket på hållbara produkter. Därför lanserar TCO Develoment nu en guide som ger praktiska råd kring hållbar upphandling av it.

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Läsvärt

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

”Det går att mäta kvalitet i välfärden”

Friskolornas riksförbund är kritiska till Välfärdsutredningens slutbetänkande. Framför allt ställer de sig frågande till att utredaren inte har något förslag på hur kvalitetsutvärderingen av skolan kan utvecklas.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.