nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sämre täckning ger mindre nöjda mobilkunder

Kundnöjdheten hos mobiloperatörerna svajar. Det visar Svenskt Kvalitetsindex undersökning Mobiltelefoni 2015.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

På privatsidan tappade operatörerna kundnöjdhet sedan toppnoteringen 2009. De senaste tre året har kundnöjdheten där stagnerat. På företagssidan får operatörerna sämre betyg än i fjol. Täckningsproblem slår direkt på kundnöjdheten. Telia som tidigare varit starka på det området har fått en dramatisk försämring jämfört med tidigare år.

Andelen klagomål är höga i branschen, var tredje företagskund och var fjärde privatkund har haft anledning att klaga under året. Kunderna upplever dessutom att en tredjedel av dessa klagomål inte blir lösta.

Överlag beskriver Svenskt Kvalitetsindex förtroendet för telekombranschen som relativt lågt, till exempel i jämförelse med bankbranschen som trots medial granskning ligger högre än telekom. Det som krävs för att öka kundnöjdheten är en satsning på såväl image och förväntningar som service, produktkvalitet och prisvärdhet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.