nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

grejen

Sätt tonen med grejen för dagen

Allt fler lärare använder mikrolektioner Grej of the Day för att inspirera elever att utveckla sitt intresse för kunskap. Skaparen bakom konceptet Micke Hermansson ger nu ut en bok med 100 ”grejer”, färdiga att använda i klassrummet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Boken och den tillhörande digitala delen innehåller 100 Grej of the Day-lektioner och en steg-för-steg-guide för hur man som lärare kan arbeta med sin klass. I boken presenteras varje ”grej” på ett uppslag där det finns en faktatext, förslag på ledtrådar, minns du-frågor och bilder som gör det enkelt att komma igång. Materialet underlättar planering och genomförande av mikrolektionerna och passar både dem som redan kommit igång och dem som är i startgroparna med Grej of the Day.

Fakta: Grej of the Day

Micke Hermansson är mellanstadielärare och har använt mikrolektionerna Grej of the Day sedan hösten 2009. Mikrolektionerna pågår under 8-10 minuter och sätter tonen för dagen. Lektionerna ska skapa lust och inspiration genom intressant och spännande innehåll.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.