nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sex knep för att öka engagemanget

Engagemang kommer inifrån, men som chef kan du påverka den kraften mer än du tror. Riktning, tillit och mod är viktiga komponenter.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

När förändringstakten är hög kan du som chef omöjligt hålla i alla trådarna, det gäller att ta vara på verksamhetens kollektiva intelligens för att förstå på vilket sätt ni behöver utvecklas och förändras.

Med ett starkt engagemang kan man komma långt, men för att bli en vinnare krävs en kombination av tydlighet och förmåga att våga släppa tyglarna. Först då kommer medarbetarna att överraska dig med resultatet.

1. Konkretisera. Medarbetarna har säkert en bild av verksamhetens övergripande visioner och mål. Men vad innebär de i vardagen? Konkretisera och översätt detta till den enskilda verksamheten så att det inte råder någon tvekan om riktningen.

2. Involvera. En medarbetare som har möjlighet att påverka sitt arbete känner ett starkare ägarskap och ett större ansvar för det som ska presteras och levereras. Låt alla ta ansvar för att utveckla verksamheten utifrån kundens bästa, uppmuntra nya idéer och var inte rädd för att ompröva gamla sanningar.

3. Tillit. Lita på medarbetarnas kompetens och erfarenheter. Se till att det finns tydliga regler och arbetssätt, men lyssna på medarbetarna och var öppen för förändringar.

4. Våga börja. Långa beslutsvägar, ineffektiva processer eller samarbetssvårigheter i eller mellan grupper kan släcka den starkaste av eldsjälar. Se till att de som vill testa något nytt får göra det. Börja med ett litet projekt, testa och utvärdera.

5. Feedback. Var närvarande. Belöna när det går bra, stötta när det går dåligt.

6. Lärdomar. Ta vara på erfarenheterna, både bra och dåliga. Göm inte undan misslyckanden utan se det som ett sätt att utvecklas.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.