nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

engagemang

Sex knep för att öka engagemanget

Engagemang kommer inifrån, men som chef kan du påverka den kraften mer än du tror. Riktning, tillit och mod är viktiga komponenter.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

När förändringstakten är hög kan du som chef omöjligt hålla i alla trådarna, det gäller att ta vara på verksamhetens kollektiva intelligens för att förstå på vilket sätt ni behöver utvecklas och förändras.

Med ett starkt engagemang kan man komma långt, men för att bli en vinnare krävs en kombination av tydlighet och förmåga att våga släppa tyglarna. Först då kommer medarbetarna att överraska dig med resultatet.

1. Konkretisera. Medarbetarna har säkert en bild av verksamhetens övergripande visioner och mål. Men vad innebär de i vardagen? Konkretisera och översätt detta till den enskilda verksamheten så att det inte råder någon tvekan om riktningen.

2. Involvera. En medarbetare som har möjlighet att påverka sitt arbete känner ett starkare ägarskap och ett större ansvar för det som ska presteras och levereras. Låt alla ta ansvar för att utveckla verksamheten utifrån kundens bästa, uppmuntra nya idéer och var inte rädd för att ompröva gamla sanningar.

3. Tillit. Lita på medarbetarnas kompetens och erfarenheter. Se till att det finns tydliga regler och arbetssätt, men lyssna på medarbetarna och var öppen för förändringar.

4. Våga börja. Långa beslutsvägar, ineffektiva processer eller samarbetssvårigheter i eller mellan grupper kan släcka den starkaste av eldsjälar. Se till att de som vill testa något nytt får göra det. Börja med ett litet projekt, testa och utvärdera.

5. Feedback. Var närvarande. Belöna när det går bra, stötta när det går dåligt.

6. Lärdomar. Ta vara på erfarenheterna, både bra och dåliga. Göm inte undan misslyckanden utan se det som ett sätt att utvecklas.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.