nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Mats Deleryd
SIQ:s vd Mats Deleryd vid utdelningen av Utmärkelsen Svensk Kvalitet. FOTO: Elin Vinger Elliot

SIQ:s vd uppmanar alla:
Sök utmärkelsen

Sök Utmärkelsen Svensk Kvalitet! När Kvalitetsmagasinet intervjuar SIQ:s vd Mats Deleryd efter årets ceremoni, där C2 Management fått ta emot utmärkelsen, uppmanar han alla organisationer att söka för att bli nästa vinnare.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Mats Deleryd, årets vinnare är ett litet företag, C2 Management. Hur ser du på det?

– Det är fantastiskt. Det visar spännvidden i den här utmärkelsen. Ena året är det Volvo cars som får utmärkelsen, nästa är det en 10-personsorganistion. Att det görs ett stort evenemang för Volvo cars kanske inte känns så konstigt, men att vi gör det för en liten organisation tycker jag är centralt. Alla har någon gång varit små. Att sätta en liten organisation i centrum borde ge inspiration till andra.

Vad tycker du om årets vinnare?

– De hjälper kunder med målstyrt förbättringsarbete och lever efter devisen ”De som slutar att förbättra sig slutar att vara bra”. Det gäller dubbelt för C2 Management, både att de hjälper kunderna med förbättringsarbete och att de själva lever som de lär. Företaget har i snitt genomfört 84 förbättringar per medarbetare. De är något av svenska mästare i förbättringar.

Vad tycker du att utmärkelsen har för betydelse?

– Den har stor betydelse. Kungen har delat ut den i 25 år och utmärkelsen ger ett signalvärde, att man kan lyckas. Att hitta föredömen är en oerhörd kraft, då kan andra känna att de också kan vara det. Många använder SIQ:s modell även om de inte deltar i utmärkelsen. Jag tror att det är viktigt att ha något på piedestal.

Vad hoppas du se för kandidater till utmärkelsen nästa år?

– Det blir som det blir. Det är väldigt olika vilka som vunnit genom åren, stora och små, offentliga, privata och ideella, men SIQ:s modell med kunder, processer, ledning, resultat, mål och förbättringar är generisk, den är möjlig för alla att tillämpa.

Vad uppmanar du organisationer att göra inför nästa utmärkelse?

– Sök! Senast den 18 april. All information finns på vår hemsida.

Läs en längre artikel om C2 Management och utmärkelsen i Kvalitetsmagasinet nr 2-2017 som kommer ut den 12 april.

Läs också fler artiklar om Utmärkelsen Svensk Kvalitet här på webben:
”Starka känskor när C2 fick Utmärkelsen Svensk Kvalitet”
”Visar hur viktiga småföretag är för konkurrenskraften”

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.