nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sju knep som stärker medarbetarskapet

Kraften i människorna avgör om du lyckas eller inte. Därför är det också viktigt att ta medarbetarrelationerna på allvar. Så här gör de bästa.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Mät, analylsera, agera och följ upp. Det klassiska förbättringshjulet är ett effektivt verktyg även när det gäller att utveckla medarbetarrelationerna. Först när man förstår och utvärderar vad som fungerar i relationen till medarbetarna, och vad som inte gör det, kan man systematiskt arbeta för att förbättra den.

Hur gör då de som som är bra på detta? Undersöknings- och organisationsutvecklingsföretaget Netsurvey pekar på sju gemensamma nämnare hos de verksamheter som lyckas.

1. De kommunicerar syftet. De som lyckas motivera till förändring är noga med att förklara varför förändringen är nödvändig och vad medarbetarna kan förvänta sig.

2. De sätter medarbetarrelationerna i ett större sammanhang. De som analyserar vilka bakomliggande drivkrafter som påverkar faktorer som kundlojalitet, sjukfrånvaro eller lönsamhet får ett strategiskt underlag som gör att de kan sätta in rätt insatser där de gör störst skillnad.

3. De agerar på utvecklingsområdena och sätter in insatser där de behövs. Med bra analyser som underlag är det lättare att identifiera och prioritera de insatser som bäst behövs. De företag som lyckas nöjer sig inte med att konstatera hur organisationen fungerar idag utan fokuserar på att vidta åtgärder för att nå förbättring. Ledningen äger resultatet, agerar på de frågor som behöver fokus och avsätter tid och resurser där det behövs mest.

 4. De fokuserar på cheferna. De som lyckas ser till att cheferna ständigt är välinformerade om hur förändringen fortlöper, att de vet hur det påverkar deras vardag och vilka förväntningar som finns på dem och deras team.

5. De skapar tryck i arbetet genom att betona att förbättringen är det centrala. De som lyckas med förändring fokuserar på att se till att cheferna känner sig trygga. Chefer med utmanade resultat, som vet att det finns hjälp att få, kan hitta den trygghet som krävs för att driva förändring. Det ger cheferna en möjlighet att utveckla arbetsklimatet, engagemanget och ledarskapet istället för att förlamas av ett svagt resultat.

6. De föregår med gott exempel. De ledningsgrupper som själva arbetar med att utveckla engagemang, gruppdynamik och ledarskap blir ett gott exempel som gör att arbetet sprider sig genom hela organisationen.

 7. De följer upp och håller i arbetet över tid. De som lyckas ser till att handlingsplaner efterfrågas och följs upp hela vägen upp genom organisationen. För att hålla i arbetet över tid är täta avstämningar med få frågor ett effektivt sätt att ta pulsen på organisationen och skapa momentum i arbetet. Små pulsavstämningar ger också tidiga indikationer på om det finns utmaningar som påverkar förmågan att nå övriga mål.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.