nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Ledningsproblem
Få samarbetet att fungera när det gnisslar. FOTO: Shutterstock

Sju sätt att jobba med människor du inte gillar

Du som chef möter säkert ofta människor som inte är trevliga, smidiga och fantastiska. Men det är viktigt att ha bra relationer trots det. Här är några tips för att få samarbetet att flyta.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Pausa dömandet

Det är lätt att stämpla någon som hopplös när personen börjar med att säga något otrevligt.

När du reagerar så: pausa, bestäm dig för att inte döma så snabbt och börja sedan om med öppet sinne.

2. Odla din neutrala sida

När man inte gillar någon är det lätt att bli upprörd för minsta lilla som personen gör. Men odla inte bilden av den andra som allt igenom hemsk. Sätt en ära i att hålla dig neutral.

3. Lägg märke till det positiva

Vad gör den andra bra? Ansträng dig för att se personens starka sidor och se till att minnas dem.

4. Ge dig själv andrum

Ibland kan du behöva avstånd till personen – fysiskt och psykiskt. Sätt dig i ett annat rum, mingla med andra på fikarasten och låt bli att gå in i diskussioner som personen drar igång.

5. Sätt dina egna gränser

Ställer personen närgångna frågor om familjen, politik eller pengar – säg vänligt men bestämt att du inte vill prata om sådana brännande ämnen just nu.

6. Välj den positiva tolkningen (eller låtsas att du gör det)

Om någon tränger sig i kön, säg ”Oj, det är där borta kön börjar, men det är visst lite otydligt”.

7. Inse att det du inte gillar hos andra ofta är det du inte gillar hos dig själv

Påminner de töntiga skämten dig om din egen rädsla för att inte vara rolig? Granska dina egna reaktioner med nyfikenhet. Med lite perspektiv och empati är det lättare att gå genom livet i harmoni.

Källa: mindbodygreen.com

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.