nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Om du har klart för dig vad det är du vill säga, till vem och varför, blir du en betydligt bättre kommunikatör.

Skilj på brus och signal

Så blir du ett kommunikationsproffs

Ligger du sömnlös över snåriga excelark och röda siffror? Är du bekymrad över hur du ska nå dina mål och öka produktiviteten? Då kanske du måste börja med att motivera dina medarbetare genom att kommunicera både bättre och tydligare.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

En del gör misstaget att tro att ledarskap består av att berätta för medarbetarna vad de förväntas göra. I värsta fall berättar du även för dem i vilken ordning de ska genomföra sina arbetsuppgifter. Eller på vilket sätt.

Att vara lagledare är absolut en del av ditt jobb som chef, men forskning och beprövad erfarenhet visar att de allra bästa resultaten inte är en följd av auktoritärt ledarskap. Tvärtom. Bäst utväxling får du istället med det som på modern svengelska brukar benämnas coachande ledarskap.

Skilj på signal och brus

På dagens arbetsplatser är det, precis som i världen i övrigt, allt svårare att sålla ut signalerna från bruset. Färsk forskning visar att i takt med att allt mer information, direktiv och prioriteringar pockar på vår uppmärksamhet, blir det också allt svårare för oss som individer och medarbetare att hitta pålitliga källor till inspiration och motivation.

Detta innebär att du som ledare måste tänka om och tänka rätt när du kommunicerar med dina medarbetare. Ingen vill ha en checklista som de vänligen ombeds att bocka av tills på fredag. Ditt uppdrag som är att i första hand att vända ”jag måste” till ”jag vill”.

Ledarens kommunikationskarta

Hur blir du då en kommunikatör av rang, så att du kan förmedla dina visioner och din egen entusiasm?

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.