nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Illustration: Fredrik Lundell

Sluta genast motivera

Ge medarbetarna rätt förutsättningar och lämna dem sedan ifred. Chefen är mindre viktig för motivationen än vad vi vill tro.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I en tid när humankapitalet är företagens främsta tillgång jagar vi engagemang och motivation på arbetsplatsen som aldrig förr. Glada och motiverade medarbetare klarar de allt mer komplexa och kunskapskrävande arbetsuppgifterna bättre och skapar i slutändan också ett bättre resultat. Därför är det inte konstigt att föreläsare drar fulla hus när de reser land och rike runt och pratar om hur ledare kan motivera sina medarbetare. Men risken är att vi går vilse bland alla tips och råd. Det är nämligen väldigt svårt att göra en annan människa riktigt motiverad.

För några år sedan kom Drivkraft av Daniel H Pink, en bok om hur viktig den inre motivationen är och att den faktiskt kan dödas av externa belöningar. Den forskning som Dan Pink lyfte fram var förvånande för många, instinktivt tror nog de flesta att en saftig bonus sporrar oss att lösa problem. Men vi människor är mer komplicerade än så, när vi upplever att någon försöker styra oss mot ett visst resultat förlorar vi vårt självbestämmande och även lusten att prestera utöver det förväntade.

Externa belöningar, som bonus, fungerar bäst när vi ska utföra mekaniska arbetsuppgifter som inte kräver någon kreativitet.

Dan Pink lyfter förutom självbestämmande upp två andra faktorer som är viktiga för att vi ska känna oss motiverade: meningsfullhet och att vi blir skickligare på det vi gör. Om dessa tre förutsättningar finns på plats blir arbetsuppgiften i sig belönande – den ger så att säga all feedback som behövs. Om vi funderar lite närmare på det är det egentligen så vi människor fungerar när vi gör saker av fri vilja utanför arbetsplatsen. Det är den inre motivationen, inte tankar på pengar eller beröm, som får hobbykonstnären att fortsätta måla eller fritidsmusikern att vilja lära sig att behärska ett nytt instrument. Varför skulle människan fungera annorlunda på en arbetsplats?

”Kan man göra som Google?” Läs mer på nästa sida

Taggar:,

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sverige bäst på jämställdhet

Sverige är bäst i Europa på jämställdhet. Det visar färska siffror från det det europeiska jämställdhetsinstitutet EIGE. Men även om Sverige ligger i topp så finns det stora utmaningar under ytan.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.