nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Småprat lyfter produktiviteten

Lite småskvaller och snack med arbetskollegorna på jobbet har väldigt stor betydelse för produktiviteten. Det skriver Upphandling 24 och refererar till en amerikansk studie.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det är få medarbetare som orkar ägna sig med full kraft åt sina arbetsuppgifter hela dagen. Alla tar pauser och dessa har visat sig mycket viktiga. Och trots att vi lever i en tid dominerad av sociala medier så är det turen till kaffeautomaten och småsnacket med kollegorna som ”stjäl” mest aktiv arbetstid. Studien som genomförts bland drygt 1 000 amerikaner av Bamboo HR, ett företag som utvecklar hr-system, visar på att de arbetsgivare som inte tillåter dessa pauser riskerar att bita sig i svansen, skriver Upphandling 24.

– När du blir fysiskt utmattad får du ont i musklerna och blir stressad, säger Rusty Lindquist som hållit i studien på Bamboo HR. Men när du är mentalt utmattad blir du utbränd och du presterar sämre. Att stå upp, gå runt, ta ett snack, samtala, alla dessa pauser hjälper din hjärna att ta en paus så att du kan fokusera på nytt och det är en viktig del i att öka prestation och produktivitet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.