nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Småprat lyfter produktiviteten

Lite småskvaller och snack med arbetskollegorna på jobbet har väldigt stor betydelse för produktiviteten. Det skriver Upphandling 24 och refererar till en amerikansk studie.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det är få medarbetare som orkar ägna sig med full kraft åt sina arbetsuppgifter hela dagen. Alla tar pauser och dessa har visat sig mycket viktiga. Och trots att vi lever i en tid dominerad av sociala medier så är det turen till kaffeautomaten och småsnacket med kollegorna som ”stjäl” mest aktiv arbetstid. Studien som genomförts bland drygt 1 000 amerikaner av Bamboo HR, ett företag som utvecklar hr-system, visar på att de arbetsgivare som inte tillåter dessa pauser riskerar att bita sig i svansen, skriver Upphandling 24.

– När du blir fysiskt utmattad får du ont i musklerna och blir stressad, säger Rusty Lindquist som hållit i studien på Bamboo HR. Men när du är mentalt utmattad blir du utbränd och du presterar sämre. Att stå upp, gå runt, ta ett snack, samtala, alla dessa pauser hjälper din hjärna att ta en paus så att du kan fokusera på nytt och det är en viktig del i att öka prestation och produktivitet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Hur känns ett gott kvalitetsarbete?

Ledare

För ett par år sedan intervjuade jag en verksamhetskonsult som i sitt jobb möter arbetsplatser som vill ha hjälp med att ta nästa steg i sitt kvalitetsarbete. Hon nämnde för mig att hon rätt snabbt kan känna av mognadsnivån på kvalitetsarbetet bara genom att lyssna på hur medarbetare pratar och hur de bemöter varandra.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Digitaliseringen ger nya sätt att organisera

Organisatoriska silon förväntas försvinna när företag omstrukturerar makt- och beslutsprocesser i samband med digitaliseringen. 60 procent av företagsledarna i en ny studie uppger att de nu skapar tvärfunktionella team för att bli bättre inom det digitala området.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.