nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sök svaren i verksamheten

Eva Winje Algehov, hälsoutvecklare på Creo Inspira, manar oss att ta oss ur problemtänket.

Den psykosociala arbetsmiljön är en av vår tids stora utmaningar. För att skapa en hälsosam arbetsplats måste du som chef sluta vara ett offer för omständigheterna och istället bli mer delaktig i den dagliga verksamheten, framhåller Eva Winje Algehov i en debattartikel.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Att du som chef har stor betydelse för hur den psykosociala arbetsmiljön ser ut och utvecklas står klart för de flesta ledare idag. Sjuktalen för psykosocial ohälsa har mellan 2010 och 2015 enligt Arbetsmiljöverket, AV, ökat med hela 70 procent.

AV lyfter i sina nya föreskrifter (AFS 2015:4) fram faktorer som tillsammans leder till friskare arbetsplatser:

  1. att ledningen tydligt kommunicerar mål och riktlinjer
  2. att medarbetarna upplever sig vara delaktiga och har möjlighet att påverka sitt arbete
  3. att det finns ett bra samspel och socialt stöd från både chefer och kollegor.

Enligt AV är det arbetsgivarens ansvar att kontinuerligt arbeta för att förebygga och minska riskerna för organisatorisk och social ohälsa.

För att skapa en hållbar förändring, krävs att du är medveten om vad det är som skapar ohälsa på din arbetsplats. Det kan du enkelt göra genom att besvara de frågor som AV vill att ni arbetar med (se ovan). Skriv ner hur ni arbetar med frågorna och inte bara att ni arbetar med dem. När du har svaren, så är det lättare att upptäcka vilka faktorer som ni behöver utveckla och stärka. Om dina svar exempelvis visar dig att medarbetarna har begränsade möjligheter att påverka sitt arbete, så behöver du göra något åt det.

Men hur ska du rent praktiskt göra för att en hållbar förändring ska ske? 

För det första måste du komma ur problemtänket.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.