nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Spelteknik kan inspirera till smarta lösningar för processindustrin

Spelteknik utvecklar processindustrin

Verktyg inom spelindustrin får ny användning inom processindustrin. Projektet Incode ska ta reda på hur man bäst tillämpar nya tekniker som augmented reality, virtual reality och smarta ljud i industriell miljö.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Att förstå och använda ny teknik på ett effektivt sätt kan vara en överlevnadsfråga för processindustrin. Inom projektet Incode ska SICS Swedish ICT tillsammans med systerinstitutet Interactive Institute Swedish ICT och partnerföretag utveckla prototyper och tester i industriella produktionsmiljöer med verktyg inspirerade av spelindustrin.

Genom att använda ny teknik kan operatörer få stöd i att utföra svårare arbetsuppgifter. Upplärning och introduktion av nya medarbetare kan också kunna förbättras, förenklas och till och med göras roligare, tror Anna-Carin Söderlund, World Class Manufacturing Champion vid Gyproc, ett av de företag som är med i projektet.

– Vi är övertygade om att denna nya teknik kan förbättra arbetsmiljön och vill undersöka hur den kan förbättra kvaliteten och effektiviteten i vår produktion, speciellt vid omläggningar mellan olika produkter, säger hon.

Fokus i projektet ligger på tre områden:

Dynamisk informationsöverföring med hjälp av smart sounds. Medarbetare inom processindustrins operatörsmiljöer hanterar mycket information i sitt arbete. I projektet testas lösningar för individ- och situationsanpassad information för en större driftcentral.

Utbildning och förberedande arbete med hjälp av virtual reality, VR, och gamification. Metoden innebär att användaren är helt innesluten i en virtuell värld med hjälp av en display monterad på huvudet. Genom att använda tekniken kan medarbetare bättre förberedas och utbildas inför viktiga arbetsmoment. I projektet ska VR-teknik användas för att effektivisera förberedelserna inför en produktionsomläggning vid tillverkning av gipsskivor.

Fjärrservice med hjälp av augmented reality, AR. Detta är en blandning av verkliga och virtuella synintryck. Verkligheten förstärks med till exempel text och 3D-modeller. I projektet används AR-teknik som ersättning och komplement till dyra serviceresor. Arbetet utgår från ett skarpt case med utrustning i USA och experter i Sverige.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.