nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Standard för ett mänskligt ledarskap

I en verksamhet där ledningen sätter människan i centrum ökar både trivsel och lönsamhet. Nu finns en standard som stöd för detta arbete.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sis, Swedish Standards Institute lanserar en ny svensk standard som handlar om att bygga ett ledarskap som sätter medarbetarna i centrum. SS-EN ISO 27500 Den människocentrerade organisationen – syfte och allmänna principer innehåller vägledning för vd, ledningsgrupp och styrelse att skapa lönsamhet genom att bygga en människocentrerad organisation.

Standarden beskriver de affärsmässiga fördelarna – och förklarar riskerna med att strunta i frågan.

– Det handlar om att lyfta frågorna till en strategisk nivå. Till exempel minskar man då organisatoriska risker som annars kan leda till dålig lönsamhet, undermålig arbetsmiljö och svårigheter att locka till sig bra medarbetare, säger Sis vd Thomas Idermark.

I en så kallad människocentrerad organisation sätter ledningen människan i fokus genom att dra fördel av individuella skillnader, säkerställa att hälsa, säkerhet och välbefinnande prioriteras och att man agerar på ett socialt ansvarsfullt sätt. På så vis ökar inte bara trivseln hos medarbetarna utan också lönsamheten.

– Målsättningen är att standarden ska vara användbar för alla typer av organisationer, även inom offentlig verksamhet och icke vinstdrivande sektorer, säger Björn Nilsson, projektledare Sis.

Standarden baseras på Iso 26000 om socialt ansvarstagande och har samma form som den, med sju principer, exempel på hur de kan tillämpas och vad det är för risker med att strunta i en princip.

Läs mer om SS-EN ISO 27500 här: 

Ny standard om människors behov och lönsamhet

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sätt ledarskapet först

Ledare

Digitaliseringen förändrar, förnyar och hittar lösningar vi tidigare bara fantiserade om. Men för att lyckas med digitala satsningar – oavsett om det handlar om att möta sina kunder via nya kanaler eller att automatisera arbetsuppgifter – så handlar det i slutändan om människor.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.