nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

18:e upplagan av Kvalitetsmagasinet Live

Hallå där Catharina Byström, chefredaktör för Kvalitetsmagasinet. Du kommer moderera Kvalitetsmagasinet Live 29–30 november 2018 där temat är professionellt kvalitetsarbete i praktiken där konferensen kommer sätta utvecklingen inom kvalitetsområdet under lupp. Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

– Ja, det är många, både i professionen och inom forskningen, som hävdar det. När definitionen av kvalitet är kundnöjdhet behöver rollen jobba mer utifrån ett externt perspektiv. Men samtidigt är en kvalitetsarbetet fortfarande kopplad till certifiering, ackreditering och implementering av ledningssystem. Man ska driva förändringsarbete i en komplex värld där digitaliseringen ställer stora krav på snabbhet och flexibilitet. Dessutom måste man ha ha människorna med sig och att utveckla en förbättringskultur är ett långsiktigt och tålamodsprövande arbete.  Ofta har du heller inga egna resurser eller något chefsmandat. Men samtidigt är det ju världens roligaste jobb att vara med och utveckla verksamheter.

Vilken är den största utmaningen i kvalitetsrollen idag?
– Det finns nog olika svar på det beroende på bransch och verksamhet. Men om man lyssnar på experterna så blir rollen blir alltmer strategisk och bredare och man ska försöka få ihop många olika kunskapsområden, både ledarskap, kundfokus och vara ett smörjmedel för att driva verksamheten framåt. Och hållbarhetsfrågorna blir ett allt viktigare kunskapsområde för kvalitetsrollen att ha koll på.

Varför ska man besöka Kvalitetsmagasinet Live?
– För att få inspiration, lära av andra och få perspektiv på sitt eget arbete. Det är guld värt att få tid att reflektera över hur det ser ut i sin egen verksamhet och var man står just nu. Man kan få nya idéer och bli boostad av att känna att vi är faktiskt gör bra och rätt saker eller så kan man få energi för att ta sig an den där surdegen som man inte lyckat förflytta framåt. Och är man ganska ensam i sin roll är det ett jättebra tillfälle att hitta nya kollegor som man kan bolla med.

 

Kvalitetsmagasinet Live är mötesplatsen för de som arbetar professionellt med kvalitet och verksamhetsutveckling. Under två dagar med konferens dag ett och fördjupande workshops dag två får besökaren fylla sin verktygslåda och hitta inspiration för sitt egna kvalitetsarbete. Läs mer om konferensen: 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.