nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Stärkt kvalitet i demensvården

Regeringen vill stärka kvaliteten i demensvården. I en satsning vill man bland annat ta fram utbildningsmaterial för att motverka tvång, öka användningen av två kvalitetsregister och skapa av en nationell strategi kring demens.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Idag har 160 000 svenskar en demenssjukdom och gruppen ökar. Det demenspaket som regeringen nu föreslår är på knappt fem miljoner kronor. I det ligger att Socialstyrelsen får uppdrag att ta fram en nationell strategi kring demens. Vidare att svenskt demenscentrum får 1,8 miljoner kronor för att att öka användningen av utbildningsmaterial för att minska tvånget i vården. Här finns bland annat en handbok till personalen, en anhörigskrift samt webbutbildningar och mobilapp för att skapa en lättillgänglig vägledning.

Minneskliniken i Skånes universitetssjukhus får 1,5 miljoner kronor för att se till att fler kommuner använder BPSD-registret som med sin information underlättar för kommunerna att ge patienter en mer individanpassad behandling.

Slutligen för Svenska demensregistret 1,5 miljoner kronor för att det ska kunna användas i särskilda boenden där demenssjuka bor. Varje enhets personal får här tillgång till verktyg för verksamhetsförbättring.

– Kunskap är grundläggande för att förbättra kvaliteten i vården, säger Gabriel Wikström, folkhälso-, sjukvårds och idrottsminister. Genom dagens beslut lägger vi grunden för att sprida den kunskap som finns, men även bygga ny kunskap om demens och demensvård genom kvalitetsregistren.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.