nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Stryk i jobbannonsen och ta hand om dem som söker

Tänk igenom vad ni har att erbjuda som kan locka medarbetare. Vad är ni bra på? Vad ska ni kommunicera? Ha sedan det som grund för era jobbannonser, menar Svante Randlert, Business & People Advisor på Academic work.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

”Skulle du rekommendera en vän att jobba här?” När Academic work ställt den frågan till personer som sökt jobb på företag blir resultatet -15, alltså under noll. Det betyder att en majoritet säger ”Sök inte jobb där”.

Det här är negativt både för att det skrämmer bort sökande och för att de som söker jobb idag kan vara kunder imorgon, konstaterar Svante Randlert.

Var tydlig i annonsen

En viktig del i rekryteringsprocessen är att ha ett tydligt innehåll i jobbannonsen.

– Ta därför bort text, det är inte bättre att säga mer.

Jobbsökande idag vill ha en arbetsplats som är spännande, har utvecklingsmöjligheter och är utmanande.

– Fråga er ”Vad har vi av det här? Vad anses spännande hos oss?”.

Stryk allt i annonsen som andra också skriver i sina annonser. Stryk sedan det som sökande tar för givet – även om det betyder att ni styrker hela texten. Då får ni börja om.

När ni skrivit en annons utifrån det ni har att erbjuda, ställ er två frågor till:

  • Finns profilen som vi söker eller är kraven orimliga?
  • Hade jag själv velat söka den här tjänsten?

Underlätta processen

Titta också på hur lätt det är att söka jobb hos er. Vissa företag kräver att de sökande lägger in sitt cv i deras system, fält för fält, och det kan vara en så komplicerad process att det tar en timme för kandidaterna att göra det här.

Ett annat känt område för att ta hand om dem som söker jobb är återkopplingen. 58 procent av kandidater tycker att det är rimligt att få återkoppling på sin ansökan inom åtta dagar, men bara 13 procent får det. 12 procent av alla som söker får aldrig återkoppling på sin ansökan.

– Här måste arbetsgivare bli bättre, konstaterar Svante Randlert.

Läs också Rekryteringsexperten: Så här lockar ni medarbetare

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.