nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Under tio veckor ska en grupp medarbetare på vårdbolaget Tiohundra få träna på arbetstid. Förhoppningen är att de ska känna sig starkare och piggare och i förlängningen friskare.

Styrketräning på arbetstid ska minska stressen

Mår medarbetare bättre av yoga och styrketräning? Ett friskvårdsprojekt inom vårdbolaget Tiohundra söker svaret genom att erbjuda träning på arbetstid.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Yoga, mindfulness och styrketräning ska få Tiohundras medarbetare inom hemtjänst och personlig assistans att må bättre. Under tio veckor ska en grupp medarbetare få träna på arbetstid. Förhoppningen är att de ska känna sig starkare och piggare och i förlängningen friskare.

För att utläsa effekten av träningen ska hälsan hos medarbetarna följas upp. Innan de startar kommer alla att få fylla i en enkät som bland annat handlar om upplevelsen av stress. Samma enkät får de sedan besvara när halva tiden gått, samt när projekttiden är slut. För att undersöka utfallet ska även en referensgrupp som inte tränar fylla i enkäten.

Medarbetarna är uppdelade i två grupper om fjorton personer, där en grupp ska utöva yoga och mindfulness och den andra träna styrketräning. Deltagarna får träna en gång i veckan på arbetstid, men det kommer även att finnas möjlighet att träna fler gånger än så utanför arbetstid.

Samarbetsparterna Studio Karma och Crossfit Norrtälje ser med tillförsikt fram emot resultaten, och vägen dit. De är redan ganska säkra på att det kommer ge effekt.

– Det brukar inte vara stressen som knäcker oss, säger Angelica Henriksson, Studio Karma, utan bristen på återhämtning. Det gäller att vi hittar en balans i våra liv.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.