nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Svenska chefer ägnar för lite tid till ledarskap

Svenska chefer ägnar för lite tid åt ledarskapsrelaterat arbete, något som går ut över ledarskapskvaliteten och resultatet. Det visar Ennovas Global Employee and Leadership Index.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Var femte svensk chef ägnar mindre än en tiondel av sin arbetstid åt ledarskapsrelaterat arbete. Bristande feedback och otydliga mål gör att Sverige totalt sett landar på en ledarskapskvalitet som är mycket lägre än i många andra länder. I Ennovas Global Employee and Leadership Index ger fyra av tio svenska medarbetare ger sin chef dåligt betyg.

– Det är oroväckande, då chefer skapar resultat genom andra och därför bör prioritera ledarskapsrelaterat arbete. Mycket tyder på att både de chefer som ägnar lite tid åt detta och deras närmaste chefer saknar den insikten. Svenska chefer får också mindre stöd av sin chef nu än i vår undersökning 2013, säger Agneta Saxeby, konsult på Ennova.

Ennova kan också utläsa ett samband mellan ledarskapskvalitet och den tid man lägger på detta. I USA, Kanada, Indien och Kina lägger cheferna mer tid på att jobba med sitt ledarskap och där är ledarskapskvaliteten högst.

Men allt är inte dåligt. Den skandinaviska kulturen är bra på att skapa tillit och öppenhet, vilket gör att det trots allt finns potential att förbättra ledarskapskvaliteten framöver.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.