nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Svenska företag ligger efter i digitaliseringen

Det är offentlig sektor som går i täten för den digitala omställningen. Medan Sveriges totala digitaliseringsindex når 38 procent är motsvarande siffra för offentlig sektor hela 52 procent.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Attestering av fakturor och tidrapportering är de områden där svenska verksamheter har kommit längst med sin digitalisering. Betydligt sämre placerar sig automatisering av nyckeltal, inkommande fakturor och reseräkningar, där siffran som mest når 30 procent.

Att offentlig sektor ligger så långt före vinstdrivande företag är anmärkningsvärt, tycker Carola Lissel, vd för Visma Software som ligger bakom rapporten.

– När manuell handläggning reduceras och ledtider kortas sparas både tid och pengar. Att både reseräkningar och inkommande fakturor har så pass låg digitaliseringsgrad är förvånande eftersom de är enkla att automatisera och sparar in mycket arbetstid, säger hon.

Om undersökningen

Vismas Digitaliseringsindex bygger på en ranking från 1 200 vd:ar och ekonomichefer inom svenskt näringsliv och offentlig sektor gällande organisationens digitaliseringsgrad.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

18:e upplagan av Kvalitetsmagasinet Live

Hallå där Catharina Byström, chefredaktör för Kvalitetsmagasinet. Du kommer moderera Kvalitetsmagasinet Live 29–30 november 2018 där temat är professionellt kvalitetsarbete i praktiken där konferensen kommer sätta utvecklingen inom kvalitetsområdet under lupp. Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

  • Annonskod Huvudspalten 4

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.