nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Svenska försäkringskunder ger branschen ett bottenbetyg

Kundupplevelsen inom försäkringsbranschen har blivit bättre, förutom i Sverige. Det visar World Insurance Report (WIR), Capgeminis årliga rapport som kartlägger de globala trenderna inom försäkringsbranschen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I rapporten hamnar Sverige på plats 25 av 30, bara i Sydkorea, Kina, Hongkong, Taiwan och Spanien upplevs kontakten med försäkringsbolagen vara sämre än i Sverige.

Missnöjet är störst i den unga generationen, mellan 15 och 34 år. Det stora gapet mellan åldersgrupperna tyder på att unga och blivande försäkringskunder har högre förväntningar på försäkringsbolagens bemötande i både traditionella och digitala kanaler.

– Sveriges bottenplacering i den globala rankningen är ett tecken på att svenska kunder har väldigt höga förväntningar på kundbemötandet, som försäkringsbolagen inte lever upp till idag. Placeringen visar också att försäkringsbranschen i Sverige inte utvecklas lika snabbt som i många andra länder. Med tanke på hur stort missnöjet bland unga försäkringskunder är så måste försäkringsbolagen agera snabbt för att anpassa sina tjänster och för att inte tappa kunder till nya utmanare i branschen, säger Thomas Jonsson, ansvarig för bank och försäkring på Capgemini.

Rapporten pekar också på att de digitala utvecklingen kommer att bli en stor utmaning för försäkringsbranschen. Ny teknik som sensorer i hemmet, bärbara lösningar, drönare, robotar och förarlösa bilar förändrar riskbedömningen på ett avgörande sätt vilket innebär att försäkringsbolagen behöver anpassa sina affärsmodeller.

– De försäkringsbolag vars första prioritet är att använda sig av och analysera kunddata för att förbättra såväl riskbedömning som kundkontakt kommer lyckas bäst i den framtida försäkringsbranschen, där ny teknik kommer att spela en avgörande roll, säger Thomas Jonsson.

Om World Insurance Report 2016

Innehåller data från 15 000 försäkringskunder från hela världen samt intervjuer med över 150 personer med ledande befattningar inom försäkringsbranschen. Rapporten belyser 30 marknader och representerar 93 procent av den globala försäkringsmarknaden.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hur känns ett gott kvalitetsarbete?

Ledare

För ett par år sedan intervjuade jag en verksamhetskonsult som i sitt jobb möter arbetsplatser som vill ha hjälp med att ta nästa steg i sitt kvalitetsarbete. Hon nämnde för mig att hon rätt snabbt kan känna av mognadsnivån på kvalitetsarbetet bara genom att lyssna på hur medarbetare pratar och hur de bemöter varandra.

Digitaliseringen ger nya sätt att organisera

Organisatoriska silon förväntas försvinna när företag omstrukturerar makt- och beslutsprocesser i samband med digitaliseringen. 60 procent av företagsledarna i en ny studie uppger att de nu skapar tvärfunktionella team för att bli bättre inom det digitala området.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.