nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Svenska försäkringskunder ger branschen ett bottenbetyg

Kundupplevelsen inom försäkringsbranschen har blivit bättre, förutom i Sverige. Det visar World Insurance Report (WIR), Capgeminis årliga rapport som kartlägger de globala trenderna inom försäkringsbranschen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I rapporten hamnar Sverige på plats 25 av 30, bara i Sydkorea, Kina, Hongkong, Taiwan och Spanien upplevs kontakten med försäkringsbolagen vara sämre än i Sverige.

Missnöjet är störst i den unga generationen, mellan 15 och 34 år. Det stora gapet mellan åldersgrupperna tyder på att unga och blivande försäkringskunder har högre förväntningar på försäkringsbolagens bemötande i både traditionella och digitala kanaler.

– Sveriges bottenplacering i den globala rankningen är ett tecken på att svenska kunder har väldigt höga förväntningar på kundbemötandet, som försäkringsbolagen inte lever upp till idag. Placeringen visar också att försäkringsbranschen i Sverige inte utvecklas lika snabbt som i många andra länder. Med tanke på hur stort missnöjet bland unga försäkringskunder är så måste försäkringsbolagen agera snabbt för att anpassa sina tjänster och för att inte tappa kunder till nya utmanare i branschen, säger Thomas Jonsson, ansvarig för bank och försäkring på Capgemini.

Rapporten pekar också på att de digitala utvecklingen kommer att bli en stor utmaning för försäkringsbranschen. Ny teknik som sensorer i hemmet, bärbara lösningar, drönare, robotar och förarlösa bilar förändrar riskbedömningen på ett avgörande sätt vilket innebär att försäkringsbolagen behöver anpassa sina affärsmodeller.

– De försäkringsbolag vars första prioritet är att använda sig av och analysera kunddata för att förbättra såväl riskbedömning som kundkontakt kommer lyckas bäst i den framtida försäkringsbranschen, där ny teknik kommer att spela en avgörande roll, säger Thomas Jonsson.

Om World Insurance Report 2016

Innehåller data från 15 000 försäkringskunder från hela världen samt intervjuer med över 150 personer med ledande befattningar inom försäkringsbranschen. Rapporten belyser 30 marknader och representerar 93 procent av den globala försäkringsmarknaden.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny fortbildning ska stärka digitalt ledarskap

Det pågår en snabb strukturomvandling globalt, där digitalisering och automatisering radikalt förändrar villkoren för industriell produktion. Nu startar Chalmers Professional Educations fortbildningen ”Digitalt ledarskap” för it-chefer, vd:ar, strategichefer med flera.

”Det kärleksfulla ledarskapet är mer relevant än någonsin”

För 30 år sedan skrev SAS-chefen, Jan Carlzon, ledarskapsboken ”Riv pyramiderna” och förändrade inte bara det skandinaviska flygbolaget, utan hela det globala näringslivet.
– Min filosofi blir mer och mer relevant för varje dag, säger Jan Carlzon, som fyller 75 år i år.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.