nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Svenska försäkringskunder ger branschen ett bottenbetyg

Kundupplevelsen inom försäkringsbranschen har blivit bättre, förutom i Sverige. Det visar World Insurance Report (WIR), Capgeminis årliga rapport som kartlägger de globala trenderna inom försäkringsbranschen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I rapporten hamnar Sverige på plats 25 av 30, bara i Sydkorea, Kina, Hongkong, Taiwan och Spanien upplevs kontakten med försäkringsbolagen vara sämre än i Sverige.

Missnöjet är störst i den unga generationen, mellan 15 och 34 år. Det stora gapet mellan åldersgrupperna tyder på att unga och blivande försäkringskunder har högre förväntningar på försäkringsbolagens bemötande i både traditionella och digitala kanaler.

– Sveriges bottenplacering i den globala rankningen är ett tecken på att svenska kunder har väldigt höga förväntningar på kundbemötandet, som försäkringsbolagen inte lever upp till idag. Placeringen visar också att försäkringsbranschen i Sverige inte utvecklas lika snabbt som i många andra länder. Med tanke på hur stort missnöjet bland unga försäkringskunder är så måste försäkringsbolagen agera snabbt för att anpassa sina tjänster och för att inte tappa kunder till nya utmanare i branschen, säger Thomas Jonsson, ansvarig för bank och försäkring på Capgemini.

Rapporten pekar också på att de digitala utvecklingen kommer att bli en stor utmaning för försäkringsbranschen. Ny teknik som sensorer i hemmet, bärbara lösningar, drönare, robotar och förarlösa bilar förändrar riskbedömningen på ett avgörande sätt vilket innebär att försäkringsbolagen behöver anpassa sina affärsmodeller.

– De försäkringsbolag vars första prioritet är att använda sig av och analysera kunddata för att förbättra såväl riskbedömning som kundkontakt kommer lyckas bäst i den framtida försäkringsbranschen, där ny teknik kommer att spela en avgörande roll, säger Thomas Jonsson.

Om World Insurance Report 2016

Innehåller data från 15 000 försäkringskunder från hela världen samt intervjuer med över 150 personer med ledande befattningar inom försäkringsbranschen. Rapporten belyser 30 marknader och representerar 93 procent av den globala försäkringsmarknaden.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.