nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Svenskt ledarskap vinner mark internationellt

I dagens affärsliv har det som betraktas som svenskt ledarskap blivit allt mer efterfrågat. Därför startar SSE Executive Education vid Handelshögskolan i Stockholm en internationell version av sin utbildning för att lära ut ledarskap enligt ”den svenska modellen”.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I november startar den första omgången av programmet som heter Executive Management Program International Edition. Utbildningen är nära kopplad till forskningen på Handelshögskolan och vänder sig till erfarna chefer dels i svenska organisationer utomlands, dels i utländska organisationer med verksamhet i Sverige. Fokuserar ligger på tre områden: konkurrenskraft, värdeskapande och att få ut det bästa av ett team.

Det kan vara svårt att sätta fingret exakt på vad som är ett svenskt ledarskap, men enligt SSE Executive Education omfattar det främst ett inkluderande förhållningssätt, en djup tilltro till människans egen förmåga och ett genuint fokus på hållbarhet.

– Förr kunde du som chef ha en ganska god överblick över såväl ditt företag som konkurrenterna och samhället du verkade i. I dag går utvecklingen så otroligt mycket snabbare och är så enormt mycket mer mångfacetterad att du som individ inte har en chans att hänga med. Du är helt enkelt tvungen att lita på andra. Här kommer det traditionella svenska ledarskapet in, ett ledarskap som alltid har bottnat i just tilltron till människans förmåga, säger Anders Richtnér, vd för SSE Executive Education och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Läs en intervju med Anders Richtnér här.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.