nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glada vinnare av utmärkelsen Sveriges kvalitetskommun 2015. FOTO: Emelie Asplund

Sveriges kvalitetskommun korad

Det blev Kävlinge kommun som tog hem titeln Sveriges kvalitetskommun. Utmärkelsen delades ut under Kvalitetsmässans invigningsmiddag igår kväll där även fyra andra glada vinnare fick ta emot utmärkelser.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sju kommuner var med i slutstriden om utmärkelsen Sveriges kvalitetskommun, men det blev till slut Kävlinge kommun som tog hem segern.

– Det är så klart jätteroligt att vår kommun uppmärksammas och det är tack vare alla medarbetares engagemang som vi har fått utmärkelsen, säger Mikael Persson kommundirektör i en presskommentar.

Det är första gången Kävlinge är med i utmärkelseprocessen. Att vara med och kämpa om att bli Sveriges kvalitetskommun har gett kvalitetsarbetet i Kävlinge en extra skjuts.

– Vi har de senaste åren arbetat intensivt med ett utvecklingsarbete med fokus på att utveckla effektiva tjänster med hög kvalitet. Vi har med gemensamma krafter lyckats skapa en kultur som visar på engagemang och förståelse för kopplingen mellan en tydlig styrning och goda resultat, kommenterade kvalitetsstrateg Pärnilla Ahnfors-Lindstrand nomineringen i en tidigare intervju i KM.

De övriga kommuner som var nominerade var Borås, Eskilstuna, Helsingborg, Karlstad och Västerås.

Ut juryns motivering

En tydlig resultatstyrning med uppföljningar utifrån brukarens perspektiv, har bidragit till effektiva verksamheter och en god servicekvalitet. Kävlinge har erhållit utmärkelsen Sveriges Kvalitetskommun 2015 i hård konkurrens. Kommunen utmärker sig genom att både chefer och medarbetare är bärare av en stark resultatkultur, där tydliga mål hjälper verksamheterna att leverera tjänster med mycket hög kvalitet till Kävlingeborna.

Övriga vinnare blev:

PTS, Sveriges modernaste myndighet

Helsingborgs stad, Sveriges it-kommun

Framtidens patientmat, Götapriset

Matglad, Sveapriset

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.